اثری دیده نشده از ون‌گوگ در بازار تفف

۱۷ اسفند ۱۳۹۸
Blog Van Gogh (2)

یکی از نقاشی‌های کمتر دیده شده ونگوگ امروز در بازار هنری تفف (TEFAF) با قیمتی حدود ده تا دوازده میلیون دلار به فروش می‌رسد. در نقاشی «(پارک) بوآ دُ بلونی با مردمی که قدم می‌زنند» چهار نفر در امتداد جاده‌ای در جنگل گردش می‌کنند و در سمت چپ تابلو زنی با چتری سرخ در دست به آنها می‌نگرد. نقاشی در سال ورود ونگوگ به پاریس،۱۸۶۶، امضا شده است و وِلش اُوشارُو، یکی از متخصصان آثار ونگوگ آن را به طور تصادفی در سال ۱۹۷۰ در خانه یک فرانسوی کشف کرد.
این خانه متعلق به یکی از اقوام آلبر اوریه، منتقدی آوانگارد و تنها فردی بود که در دوران حیات ونگوگ مقاله‌ای مفصل درباره آثار او منتشر کرد. اوریه از دوستداران ونگوگ بود و حدود ده نقاشی از از آثار او را در اختیار داشت. پس از مرگ اوریه در سال ۱۸۹۲، این آثار به تدریج در طول یک دهه فروخته شدند. نقاشی حاضر به علت نامعتبر شناخته شدن از ارزش کمتری برخوردار بود و تا مدت‌ها در اتاق زیرشیروانی نگهداری می‌شد اما پس از یک سانحه ‌آتش‌سوزی و نجات یافتن نقاشی، نظر افراد خانه تغییر کرد؛ آن را با صابون تمیز کردند و پشت درِ اتاق مهمان بر دیواری قرار دادند.
این اثر از سال ۱۹۸۳ تاکنون بارها به صورت خصوصی به فروش رسیده است و امروز برای اولین بار در یک حراجی عمومی فروخته می‌شود.