آتلیه ۹۹، پروژه پلتفرم سرفیس با حمایت گالری ایرانشهر برای حمایت از هنرمندان در دوران کرونا

۲۳ فروردین ۱۳۹۹
iranshahr

به دنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مراکز فرهنگی و هنری شهرها، از جمله گالری‌های هنر تجسمی مسیرهای تولید و عرضۀ هنر را برای هنرمندان مسدود کرده و ارتباط جامعه با آفرینش‌های هنری را نیز به میزان زیادی محدود کرده است. در این راستا، گالری ایرانشهر با حمایت از پلتفرم سرفیس، با هدف حمایت از هنرمندان و فراهم آوردن فرصت‌های نمایش و فروش آثار هنری، اقدام به برگزاری نمایش آنلاین آثار هنرمندان معاصر ایران کرده است.
«آتلیه ۹۹» پلتفرم آنلاینی است که ظرف مدتی کوتاه توسط تیم گالری ایرانشهر برای نمایش و فروش آثار هنری طراحی شده است. ساختار پروژه هنرمندان را در محوریت قرار می‌دهد تا مسیری برای برون‌رفت از بحران توسط خود هنرمندان فراهم شود. هر هنرمند این مجموعه ۵ هنرمند را به پروژه معرفی می‌نماید، و بدین ترتیب فاز اول نمایش و فروش آنلاین آثار در پلتفرم سرفیس شکل می‌گیرد. هنرمندان شرکت‌کننده خود مسئول انتخاب و بارگزاری آثار خود می‌باشند. این اولین بار است که پروژه‌‌ای از شبکه ارتباطات هنرمندان برای فراخوان بهره می‌برد.

گالری ایرانشهر از هنرمندان دعوت کرده است که با بهترین آثار خود در این پروژه شرکت کنند. تصمیم گالری مبنی بر حذف سهم و منافع گالری و قیمت‌گذاری تعدیل‌شده، می‌تواند شرایطی ویژه برای ترغیب خریداران و کلکسیونرها فراهم کند تا بتواند امکان زیست هنری و ادامه کار هنرمندان را در ماه‌های آتی تسهیل کند.
امیربهمن امیریان، مدیر گالری ایرانشهر درباره این پروژه چنین توضیح داد: «در شرایط فعلی که مشخص نیست دامنه بحران تا چه زمانی ادامه داشته باشد باید فکری برای امکان تداوم کار هنرمندان می‌کردیم. فروش آنلاین را برای اولین بار است که در این مقیاس انجام می‌دهیم و در این مرحله از پروژه با حذف سهم گالری شرایطی ایجاد کردیم که سرمایه‌گذاران را تشویق کنیم. در این مرحله از حمایت گالری طراحان آزاد بهره‌مند شدیم و در گام‌های بعدی از گالری‌های دیگر دعوت می‌کنیم به این برنامه بپیوندند. ما این کار را ادامه خواهیم داد و امیدواریم در آینده ظرفیت‌های نمایش و فروش آنلاین را افزایش دهیم».

در پی شیوع ویروس کرونا که کلیۀ موزه‌ها و گالری‌ها را به تعطیلی کشانده است، اهالی فرهنگ و هنر در سراسر جهان به چاره‌اندیشی برای حمایت از هنرمندان و مخاطبان هنر پرداخته‌اند. مهم‌ترین هنرشناسان و کیوریتورها از لزوم ایجاد برنامه‌های فراگیر ملی و سرمایه‌گذاری‌های کلان برای پروژه‌های هنری در دوران همه‌گیری سخن می‌گویند و از سوی دیگر، هنرمندان می‌کوشند به نوبه خود در برنامه‌های عام‌المنفعه شرکت و به اصناف دیگر کمک کنند. اهالی دنیای هنر در بحبوحه شیوع و تلاش برای مهار انتشار بیماری، چشم‌انداز آیندۀ فرهنگ و هنر را از نظر دور نداشته‌اند و حتی به‌ ظرفیت‌های این رخداد در توسعۀ عرصۀ تخیل انسانی و تغییر الگوهای تولید و عرضۀ هنر توجه نشان می‌دهند.
در چنین شرایطی، جامعه هنری وسیع و پرتنوع ایران که در دهه‌های اخیر رشد و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است، امروز مسایل متعددی را در این زمینه پیش روی خود می‌بیند. در کوتاه‌مدت، تعطیلی کلیۀ اماکن فرهنگی و هنری برای مدتی نامعلوم، از یک سو مسیرهای معمول تولید و عرضۀ هنر را برای هنرمندان مسدود کرده و از سویی دیگر، هنر را از نقش سازنده، تغییرمحور و نیز التیام‌بخش خود در چنین شرایطی محروم ساخته است. در دراز مدت نیز این خطر وجود دارد که تعطیلی نهادهای هنری تاثیر مخربی بر جریان و جوشش هنری جامعه داشته، به رکود و رخوت و افسردگی منتهی شود. در این شرایط دست‌اندرکاران دنیای هنر، از جمله گالری‌داران، منتقدان، کارشناسان هنر و کیوریتورها به این می‌اندیشند که چگونه باید در شرایط بحران فعالیت‌های خود را سازماندهی کنند و به جریان بیندازند.