دومین نمایشگاه محمدرضا خلجی در ایرانشهر تحولی در مجسمه‌سازی او است

۲۹ آذر ۱۳۹۸
Khalaji (4)

محمدرضا خلجی دومین نمایش آثار خود را در گالری ایرانشهر برگزار می‌کند. پیکره‌های او که مصالح متنوعی در ساخت‌شان نقش دارد، غالباً ترکیبی از فیگوراسیون و انتزاع را به نمایش می‌گذارند. کیفیت فنی و اجرایی ممتاز و پرداخت نهاییِ استادانه نقش مهمی در بیان هنری او دارد. عناصر زیبایی‌شناسانۀ بومی، از جمله شیوه‌های مختلف خطاطی گاه بر بخش‌هایی از این پیکره‌ها نقش می‌بندند.

نخستین نمایش انفرادی محمدرضا خلجی در گالری ایرانشهر عمدتاً متمرکز بر پیکرهای آلومینیومی بود که انسان معاصر را در وضعیتی در تعلیق، در ترکیب‌ با اشیای روزمره یا گیرافتاده درون ساختارهایی کیسه‌مانند به تجسم می‌کشیدند. در این پیکرها، پاهای متعدد نمادی از تمایل به فرار از این شرایط صلب و فراگیر بودند.

جزئی از اثر

مجموعۀ اخیر محمدرضا خلجی، که دومین نمایش انفرادی او در گالری ایرانشهر است، تحول قابل توجهی را به نمایش می‌گذارد. در این مجموعه که با آلومینیوم و مس اجرا شده است، کیفیت فنی چشمگیر و پرداخت ظریف و استادانه در کنار بافت‌های زمخت و بیانگر ظاهر می‌شود و خوردگی‌ها، سوختگی‌ها، ریزش‌ها و فرسایش‌ها دریچه‌ای به زبان جدیدی در پیکره‌سازی او می‌گشایند. پیکرها بیش از پیش به انتزاع می‌گرایند و ساختارهای محدودکننده اجتماع، سنت، فشارها، و چالش با آنها در این آثار در قالب فشار بر بدنۀ پیکره و نیز پاهایی که تنها اشاره‌هایی از آنها از درون آثار پیدا است، به نمایش درمی‌آیند.

بدون عنوان،۱۳۹۸،تک نسخه، آلومینیوم و مس، ۱۷۰×۶۵×۵۷ سانتی متر

محمدرضا خلجی در چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی شرکت کرده است که از آن بین می‌توان به نمایشگاه گروهی مجسمه‌سازان ایران در مکزیک و چندین دوره دوسالانۀ مجسمه‌سازی معاصر تهران اشاره کرد. او در خردادماه امسال (۲۳-۲۶ مه ۲۰۱۹) در دوسالانه بین‌المللی صنایع دستی معاصر در گراندپاله پاریس شرکت کرد.

جدیدترین مجموعه مجسمه‌های محمدرضا خلجی از ۲۹ آذر تا ۱۵ دی در گالری ایرانشهر برپا است.