مناظری از سرزمین‌های گوناگون: نقاشی‌های ساسان نصیری

۶ شهریور ۱۳۹۸
بدون عنوان،1398، رنگ و روغن روی بوم،  100× 50 سانتی متر

نقاشی‌های ساسان نصیری از یکم تا بیست و نهم شهریور ۱۳۹۸ در گالری ایرانشهر به نمایش در می‌آیند. این مجموعه شامل دوازده تابلوی منظره، از جمله یک تابلوی پانوراما از کوه‌های تهران است. این هنرمند که بیشتر به ژانر منظره علاقه‌مند است، سابقه همکاری در نخستین پروژه‌های مکان محور و مفهوم‌گرا در هنر معاصر ایران، از جمله «پروژه ۷۱» و «پروژه ۷۸» را در کارنامه دارد.

بدون عنوان،۱۳۹۸، رنگ و روغن روی بوم، ۱۰۰× ۵۰ سانتی متر

مجموعه‌ اخیر ساسان نصیری مناظری از سرزمین‌های گوناگون را به نمایش می‌گذارد. از دشت‌های گرم و مرطوب توسکانی تا کوه‌های پربرف لواسان، پانورامایی از کوه‌های آشنای تهران یا تپه‌های کم‌ارتفاع در اسپانیا؛ همگی مناظری هستند که او شخصاً در آنها زیسته و با آنها خو گرفته است، و در این قاب‌بندی‌ها می‌کوشد تجربه و احساس خود را از حضور در این مناظره‌ها با مخاطب شریک شود.

گستردگی زمین و آسمان، دیده‌شدن خط افق و غنای رنگی که نقاش با محدودکردن پالت رنگی‌اش ایجاد کرده است، تصور حس حضور در این مناظر را قدرت می‌بخشد، چراکه رنگ‌ها زنده و درخشان‌ و ملموس‌اند. او از عکس‌هایی که از مناظر گرفته -مناظری که خود در آنها بوده و آنها را تجربه کرده است- به عنوان منبع الهام برای ساختن فضای درون نقاشی‌ها بهره می‌برد و با استفاده از چندین عکس و ترکیب آنها با حافظه، می‌کوشد آنها را به خاطرۀ تجربۀ فضا هرچه نزدیک‌تر سازد.

منظره‌‌های ساسان نصیری در پی معانی استعاری و سمبولیک نیستند، بلکه ثبت لحظه‌ای از خاطرات نقاش را به نمایش می‌گذارند و ما را در تجربه‌ خصوصی او از حضور در آن مکان‌ها و خاطراتش شریک می‌کنند و از این طریق مستقیما به خاطرات ما و تجربه‌ ما از حضور در مکان‌هایی از این دست متصل می‌شوند.

ساسان نصیری متولد سال ۱۳۴۰ است. او در کلاس‌های خصوصی آیدین آغداشلو نقاشی را فراگرفت و سپس در سال ۱۳۶۱ در مجتمع دانشگاهی هنر تهران به تحصیل در رشته گرافیک مشغول شد. پس از چند سال برای تحصیل در رشته‌ نقاشی در دانشکده هنرهای زیبای مادرید به اسپانیا رفت اما دانشگاه را رها کرد و به نقاشی مشغول شد. پس از هشت‌سال به ایران بازگشت و در سال ۱۳۷۱ همراه گروهی از هنرمندان در «پروژه۷۱» مشارکت داشت که در خانه‌ای کلنگی در شمال تهران اجرا شد. در همان سال‌ها بود که نقاشی منظره را جدی‌تر دنبال کرد و با فرید جهانگیر و علی گلستانه از مناظر لواسان نقاشی می‌کرد. از سال ۱۳۸۶ در تورنتو ساکن شد و با گروه منظره‌پردازان کانادایی، نمایشگاه‌های گروهی برگزار کرد. نقاشی‌های ساسان نصیری در نمایشگاه‌های متعددی از جمله در گالری گلستان، گالری اعتماد ، گالری ایوان، گالری نات، گالری آس و همچنین در مونستر، مادرید، تورنتو، و استانبول به نمایش گذاشته شده است.