نقاشی‌های داوود زندیان از نروژ به تهران می‌آید

۱۹ دی ۱۳۹۷
Zandian-View-4

داوود زندیان، هنرمند معاصر ایرانی-نروژی، نقاشی­‌هایش را برای دومین بار در ایران به نمایش درمی­­آورد. زیست هنری وی شامل دوره‌­های مختلفی است، و گالری ایرانشهر با چنین رویکردی به سراغ سه مجموعه مختلف از آثار او رفته است. از تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۳۹۷ تا ۲۱ دی ماه گزیده­‌هایی از مجموعه­‌های «کافه گلشن»، «عکاس­‌خانه آقای ادیب» و «مجموعه نوستالژی» بر دیوار خواهند رفت.

عکاس‌خانه آقای ادیب ۲، ۱۳۹۶، رنگ روغنی روی بوم، ۲۰۰×۲۴۰ سانتی‌متر

داوود زندیان که از ۱۰ سالگی نزد استادان مکتب قهوه‌­خانه نقاشی را فراگرفت در سال­های بعد آن را تبدیل به حرفه­ اصلی خود کرد و تا اواخر دهه پنجاه ماهرانه به نقاشی سنتی، مذهبی و سپس نقاشی پرده­های سینمایی و نگارگری پرداخت. وی چنان خود را دلبسته تصویر یافت که آثاری ارزشمند در زمینه سینما و انیمیشن نیز تولید کرد. زندیان در سال ۱۳۶۵ به نروژ مهاجرت کرد و  با توجه به تغییراتی که در دوران مهاجرتش از ایران در سبک او ایجاد شده است امروز می­توان او را نقاشی پست‌­مدرن نامید.

من اینجا هستم، ۱۳۹۶، رنگ روغنی روی برم، ۱۵۰×۱۶۰ سانتی‌متر

توجه به محیط اطراف، خاطره، حساسیت­‌های بومی و تاملات فلسفی در ادوار مختلف فعالیت­­های او تاثیر آشکاری بر خلق فضاسازی­­ها و روایت­­هایش دارد. آثار نمایشگاه اخیر وی عمدتاً شامل نقاشی‌‌های فیگوراتیو و شماری طبیعت بی­‌جان است که در برخی مواقع عناصری مانند دست­­نوشته­ ها یا نامه­ ها در آنها کلاژ شده است. در ترکیب­‌بندی تابلوهای پرجزئیات او گاه انسان­­هایی را می­­بینیم در فضاهای روزمره به همراه اشیایی نامعمول، که گویی برای عکاسی ژست گرفته ­اند که آنها را نقاشی می­‌کند. در این قاب­­ها تاکید بر درونمایه­هایی همچون میل به یادآوری خاطره، زخم­­ها و اندوه­‌های ناگزیر در میان پیچیدگی‌­های دنیای مدرن، درگیری و تعلیق میان گذشته و اکنون با رنگ­هایی گرم و طرح­­هایی گاه مه­­اندود به زبانی منحصربه ­فرد چشم‌‌­نوازی می­ کند.

داوود زندیان عضو انجمن هنرمندان تصویری نروژ، خانه هنرمندان ایران و بنیاد ملی نقاشان نروژ است.