نقاشی هشت لتی و چیدمان ویدیویی ژاله طالب‌پور در گالری ایرانشهر

۱۹ اسفند ۱۳۹۷
Talebpoor-View-1-1024x692

نقاشی هشت لتی ژاله طالب‌پور و چیدمان ویدیویی همراه آن با الهام از درونمایۀ «کشتار بی‌گناهان» خلق شده‌اند. این مضمون تاریخ هنری، برگرفته از عهد جدید است و به داستان ولادت عیسی مسیح (ع) و کشتار نوزادان پسر به دست هرود، شاه یهود اشاره دارد. این مضمون در دوره‌های مختلف تاریخ هنر، از جمله رنسانس، باروک، و پس از آن مکرراً تصویر شده است. نمایشگاه حاضر ژاله طالب‌پور، که آثاری از پیتر پل روبنس و والریو کاستلو منابع الهام اصلی آن‌ بوده‌اند، واکنشی است به تکرار و تداوم کشته شدن بی‌گناهان در طول تاریخ بشر تا به امروز: اتفاقاتی که هر روز می‌بینیم، می‌شنویم و از آن می‌گذریم.

کشتار بی‌گناهان، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، رنگ روغن روی مقوا، ۲۲۶ x 623سانتی‌متر

ژاله طالب‌پور نقاش متولد دی ماه ۱۳۵۹ در بابل، فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنر تهران است. او در سال ۱۳۸۱ اولین نمایشگاه انفراد‌‌ی‌اش را در گالری نیاوران برگزار کرد. در میانه دهه هشتاد در چندین نمایشگاه گروهی در خانه هنرمندان ایران، گالری هفت ثمر و… شرکت کرد و در سال ۱۳۸۶ آثارش را در گالری سیحون به صورت انفرادی نمایش داد. او همچنین نمایشگاه‌هایی در گالری اعتماد (۲۰۱۳)، گالری کپیتال آرت لندن (۲۰۱۷) و گالری شهر سنت‌گالن سوئیس (۲۰۱۸) برگزار کرده است. مجموعۀ حاضر دومین نمایش او در گالری ایرانشهر است.

در سپتامبر ۲۰۱۸ ژاله طالب‌پور به دعوت فرانسوا دیو François Diot  ، کیوریتور فرانسوی، برای بزرگداشت روز جهانی ارتباط فرهنگی میان کشورها طی یک رزیدنسی سه ماهه به شهر پواتیه Poitiers سفر کرد و در آنجا با منبع الهامی تازه برای خلق آثارش، ترکیبی نو از مجسمه فیگورهای سنتوری‌ کلیساها و مجسمه‌های پادشاهان هخامنشی ارائه داد.