“آخرین سرنخ بزرگترین سرقت هنری جهان، رابرت جنتیل در ۸۵ سالگی درگذشت”

۲۵ مهر ۱۴۰۰
WhatsApp Image 2021-10-17 at 15.53.10

در تاریخ ۱۸ مارچ ۱۹۹۰ یکی از مهم‌ترین سرقت‌های هنری تاریخ جهان اتفاق افتاد. در این روز ۱۳ اثر هنری از موزه ایزابلا استوارت گاردنر واقع در شهر بوستون ایالات متحده به سرقت رفت. در جریان این سرقت، آثار مهمی از هنرمندان بزرگی چون رامبرانت، ورمیر، ادوارد مانه و ادگار دگا از این موزه دزدیده شدند.
از آن روز تا کنون هیچ اثری از دو سارق و سیزده اثر به ‌سرقت ‌رفته دیده نشده است. ارزش کل آثار دزدیده شده پانصد میلیون دلار تخمین زده شده است. رابرت جنتیل (Robert Gentile) آخرین فردی بوده که می‌دانسته چه کسی سرقت هنری موزه ایزابلا را انجام داده است، تصور می‌شد که جنتیل با نام مستعار آشپز، به پنهان کردن اطلاعات در مورد بزرگترین سرقت هنری جهان کمک کرده است.
دادستان‌های فدرال در دادگاه ادعا کرده‌اند که جنتیل در دهه ۱۹۹۰ در جنایات سازمان یافته در بوستون نقش داشته است. در طول دهه گذشته، محققان مکرراً تلاش کردند تا از وی اطلاعاتی در مورد سرقت و محل نگهداری آثار هنری سرقت شده به دست آورند. او دائماً هرگونه اطلاع از سرقت موزه ایزابلا استوارت گاردنر و پیامدهای آن را انکار می‌کرد.
هنگامی که پلیس در سال ۲۰۱۰ خانه جنتیل در منچستر را بازرسی کرد، یک لیست دست‌نویس از آثار به ‌سرقت ‌رفته از موزه ایزابلا که با ارزش‌های تخمینی، حاشیه‌نویسی شده بود راپیدا کرد. دادستان‌های فدرال گفتند که در طی یک عملیات مخفیانه، جنتیل فاش کرد که به دو تابلو دسترسی دارد و می‌تواند هر یک را به قیمت ۵۰۰۰۰۰ دلار بفروشد.
در سال ۲۰۱۹، جنتیل بیمار پس از گذراندن محکومیت مربوط به اتهام اسلحه از زندان آزاد شد و به خانه خود در منچستر بازگشت. این احتمال وجود دارد که جنتیل در سرقت از موزه دخیل بوده است.
در طول این سه دهه موزه ایزابلا قاب‌های خالی نقاشی‌های به سرقت رفته را همچنان به نمایش گذاشته ‌است. هیچ یک از آثار هنری در طول سرقت تا کنون بازیابی نشده است.