“آکواریوم ماشین‌ها در تیت مدرن لندن”

۲۵ مهر ۱۴۰۰
WhatsApp Image 2021-10-17 at 16.18.43 (1)

به اشتراک گذاشتن دنیایی با ماشین‌هایی که می‌توانند در طبیعت زندگی کنند و خود به خود تکامل یابند، چه حسی خواهد داشت؟
موزه هنرهای مدرن لندن بعد از دوسال تعطیلی بدلیل شیوع کرونا، اکنون در حال نمایش آثار جدید آنیکا یی Anicka Yi)) هنرمند امریکایی-کره‌ای است. این آثار با همکاری شرکت هیوندا و با نام «آکواریوم ماشین‌ها» در تالار توربین تیت مدرن لندن در حال برگزاری است. “یی” به دلیل کارهای تجربی خود که به ادغام فناوری و زیست شناسی می‌پردازد، مشهور است.
آنیکا یی چشم انداز یک اکوسیستم جدید را در Turbine Hall ارائه می‌دهد، فضای بزرگ پسا صنعتی در قلب تیت مدرن. ربات‌هایی شبیه موجودات دریایی و قارچ‌ها، پرشده از هلیوم و در حرکت بالای سر بازدیدکننده‌ها، که به محض نزدیک شدن به آن‌ها از خود عطری را منتشر می‌کنند. عطری که هر هفته رایحه‌ای متفاوت خواهد داشت و یادآور بوی شایع لندن در زمان طاعون خیارکی و وبا است.
سنسورهای حرارتی که روی این موجودات نصب شده باعث می‌شود که آن‌ها حضور انسان‌ها را تشخیص داده و به آن‌ها نزدیک شوند. موجودات شناور “یی” نوع متفاوتی از اکوسیستم را ارائه می‌دهند، آن‌ها روش‌های جدیدی از زندگی ماشین‌ها در کنار انسان‌ها را به تصویر می‌کشند. این هنرمند در کنفرانس مطبوعاتی هنگام رونمایی از این آثار گفت: “لزوماً لازم نیست ماشین‌ها به ما خدمت کنند یا ما را بترسانند تا با ما زندگی کنند.”