روز جهانی عکاسی

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210509_125024_0

نوزده آگوست را به عنوان روز جهانی عکاسی می‌‌شناسند که در واقع قدمت چندانی ندارد. در سال ٢٠١٠ وبسایتی با عنوان روز جهانی عکاسی راه‌‌اندازی شد که پیشنهاد این نامگذاری توسط موسس آن صورت گرفت.
اما چرا نوزدهم آگوست؟
داستان به تاریخچه عکاسی بازمی‌‌گردد؛ اختراع داگرئوتیپ توسط لوئی داگر فرانسوی که نخستین روش علمی عکاسی محسوب می‌‌شود و تصویر حاصل از این طریق عکاسی را نیز داگرئوتیپ می‌‌نامند.
داگر به سازوکار اتاقک تاریک و بازتولید تصویر علاقه‌‌مند شد و همکاری‌‌اش را با ژوزف نیسِفور نیپس- که پیشتر تجربیاتی در این زمینه داشت- رسما آغاز کرد. پس از مرگ نیپس ، وی آزمایش‌‌ها را ادامه داد و سرانجام توانست تصویری مستقیم و مثبت از موضوع خود به دست آورد.
در نهم ژانویه ١٨٣٩ آکادمی علوم فرانسه این اختراع را به رسمیت شناخت و در نوزدهم آگوست همان سال دولت فرانسه حق اختراع داگرئوتیپ را خریداری و عکاسی را به عنوان هدیه‌‌ای رایگان برای تمام مردم جهان اعلام کرد. هرچند داگرئوتیپ اولین تلاش برای ثبت دائمی تصویر نبود. در ١٨٢۶، نیپس اولین تصویر دائمی را در فرآیند هلیوگرافی (نگاشتن با نور خورشید یا شیدنگاری) ثبت کرد که چشم‌‌اندازی از پنجره اتاق کارش بود و از این رو می‌‌توان وی را مخترع اصلی عکاسی دانست.

پ.ن: عکس تصویر «چشم‌‌انداز از پنجره اتاق کار» از نیپس و «چشم‌‌انداز بولوار دو تامپل» از معدود داگرئوتیپ‌‌های به جامانده از داگر را در آلبوم می‌‌بینید.