رونمایی از کتاب هنرمندان زن بزرگ

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210503_165949_0

کتاب «هنرمندان زن بزرگ» دوم اکتبر با همکاری موسسه فایدون و گروه کِرینگ رونمایی شد. در این کتاب به بیوگرافی و آثار بیش از چهارصد هنرمند زن از پانصد سال پیش تاکنون پرداخته شده است. عنوان این کتاب یادآور مقاله‌ای از لیندا ناکلین است: «چرا هیچ هنرمند زن بزرگی وجود نداشته است؟».
اکثر کتاب‌های تاریخ هنر به تعداد اندکی از هنرمندان زن اشاره کرده‌اند و بسیاری از افراد به سختی می‌توانند نام ده هنرمند زن را نام ببرند؛ موزه‌ها، گالری‌ها، نهادهای هنری و بازار هنر تنها کمتر از نیم‌ قرن است که شماری از هنرمندان زن را به رسمیت می‌شناسند.
در این کتاب به هنرمندان نام‌آشنایی مانند مانند جورجیا اوکیف، فریدا کالو، سیندی شرمن، باربارا کروگر، کارا واکر و بسیاری از هنرمندان ناشناخته‌تر اشاره می‌شود. به گفته ربکا موریل، ویراستار کتاب، نام هنرمندان زن باید به اندازه پولاک و پیکاسو در حافظه مردم ثبت شود. او با اشاره به نقل‌قولی از جورجیا اوکیف: «نمی‌خواهم به‌‌عنوان هنرمند زن بزرگی شناخته شوم، می‌خواهم به عنوان هنرمند بزرگی شناخته شوم.»، ادامه می‌دهد که این افراد هنرمندان بزرگی هستند و مردم باید آنها را اینگونه بشناسند. در دورانی از هنر که شبیه به کارزاری بزرگ با قهرمان متعدد است، کتاب «هنرمندان زن بزرگ» تاریخچه‌ای موازی با تاریخ هنر و صداهایی متنوع ارائه می‌دهد.