سالواتوره اسکارپیتا (۱۹۱۹-۲۰۰۷)

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210509_143808_5

سالواتوره اسکارپیتا، چهره‌ای مهم در دنیای هنر آوانگارد دهه ۱۹۵۰ رم و نیویورک، آثار متنوعی را خلق کرد. آثار چندرسانه ای این هنرمند ایتالیایی-آمریکایی با وجود ارتباط با اکسپرسیونیسم انتزاعی و پاپ آرت، در حاشیه اکثر جنبشهای تعریف شده زمان خود باقی ماند.
در آثار اسکارپیتا نشانه‌هایٔی خاص از آمریکا همراه با حساسیت هنر پووِرا یا هنر فقیر( استفاده از اشیا بی‌ارزش همچون خاک، چوب و …) به کار رفته و در نتیجه نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی احساسی و کاملا امیدوار کننده ساخته شده است. نقاشی‌های بانداژ شده اولیه این هنرمند که از سال ۱۹۵۸ آغاز شد با پارچه‌هایٔی با نماد زندگی مانند لباسهای زایمان و کفن خلق شده‌اند و تمایل به التیام و سازش با وحشت‌های جنگ جهانی دوم را نشان می‌دهند در حالی که بطور همزمان، بیان‌کننده ایده‌های معاصر تعریف مجدد نقاشی نیز هستند. آثار بانداژ شده این هنرمند برخوردی متفاوت با بوم را بنمایش می‌گذارد. بوم دیگر تنها وسیله‌ای برای نمایش آثار یک هنرمند نیست بلکه خود بخشی از اثر است و تاثیر گذار.
اتومبیل‌های مسابقه اسکارپیتا که در پیست پنسیلوانیا استفاده می‌شدند، در مضامین تکراری کار او قرار گرفتند: زندگی، مرگ، تولد دوباره و حرکت. او با نگرشی مشابه ماشینهای اتومبیل‌رانی‌اش، سورتمه‌هایٔی نیز با مواد کم‌ارزش خلق کرده است.
تأثیر او را می‌توان در کارهای جف کونز، ریچارد پرینس، متیو بارنی، مارتین پوریر و نانسی روبینز مشاهده کرد.