مجسمه کدو تنبل کوساما در اثر طوفان در ژاپن آسیب دید

۳۰ مرداد ۱۴۰۰
Yayoi-Kusama

در هفته گذشته و در طی طوفان شدید گرمسیری در ژاپن و اسکله‌ای در نزدیکی نائوشیما، مجسمه کدو تنبل اثر هنرمند معروف ژاپنی یایوئی کوساما (Yayoi Kusama)، دچار آسیب شدید شد. این مجسمه، کدو تنبل غول پیکر سیاه و زردی است که از سال ۱۹۹۴ در انتهای اسکله‌ای در “جزیره هنری” نائوشیما مستقر است. این جزیره به‌دلیل وجود موزه‌های متعدد هنری و نمایش انواع هنرهای مدرن به‌عنوان جزیره هنری ژاپن شناخته‌ می‌شود.
کارشناسان در تلاشند تا راهی برای مرمت شناخته‌شده‌ترین اثر هنری ژاپن پیدا کرده و به‌سرعت عملیات بازسازی را آغاز کنند.
کارکنان سایت هنری بِنِسه (Benesse)، که صاحب این قطعه هستند، معمولاً پیش از بدی آب و هوا، این اثر را از جای خود بیرون می‌آورند، اما گزارشات اداره هواشناسی محلی شدت این طوفان را پیش‌بینی نکرده بود و آن‌ها با درماندگی تنها تماشاگر موج‌هایی بودند که کدو را از بندهای فلزی خود در هنگام جزر و مد باز کرده، آن را به اسکله کوبیدند و به داخل آب کشاندند. بعد از اتمام طوفان، کارکنان توانستند بخش زیادی از مجسمه آسیب‌دیده را بازیابی کنند.
سخنگوی شرکت گفت: “برخی از قطعات کوچکتر در دریا گم شده‌اند، اما ما سه بخش اصلی بزرگ داریم که در مرکز هنری اسکله نگهداری می‌شوند و همچنین در حال کار با استودیوی Kusama هستیم تا تصمیم بگیریم در آینده چکار کنیم.
بازسازی ساختار این مجسمه که از جنس پلاستیک تقویت شده با الیاف است و بیش از ۶ فوت ارتفاع و ۸ فوت عرض دارد، مستلزم دریافت اطلاعات از کوساما است، این هنرمند که در حال گذراندن دهه ۹۰ زندگی خود می‌باشد، از اوایل دهه ۱۹۷۰ در یک موسسه بهداشت روانی در توکیو زندگی می‌کند.