برگزاری نمایشگاه برای افراد نابینا و کم‌بینا در آمستردام

۱۶ شهریور ۱۴۰۰
169022100

ماه گذشته، موزه اوترخت هلند نمایشگاهی با عنوان «نقطه کور» برای افراد نابینا و کم‌بینا برگزار کرد. آثار هنری که توسط برگزارکنندگان این نمایشگاه به نسخه‌هائی سه‌بعدی با امکان لمس کردن، بو کشیدن و شنیدن آوای آثار گردآوری شده‌اند، تجربه‌ای متفاوت را برای بازدیدکنندگان با مشکلات بینائی فراهم می‌آورند. در این نمایشگاه برای اولین‌بار بازدیدکنندگان امکان لمس آثار را داشتند و از مخاطبین بدون مشکل بینائی نیز درخواست می‌شد تا با استفاده از چشم‌بند از این نمایشگاه بازدید کنند.
یکی از آثار این نمایشگاه، تابلوی طبیعت بی‌جان با میوه و آجیل و پنیر، مربوط به هنرمند عصر طلائی هلند، فلوریس ون‌دایک در سال ۱۶۱۰ می‌باشد. یکی از بازدیدکنندگان کم‌بینای این نمایشگاه، فرید المنصوری، بعد از لمس پنیر، خوشه انگور و نان که در بازآفرینی اثر استفاده شده‌بود عنوان کرد که بوی پنیر تازه که از اثر ساطع می‌شده، در ابتدا توجه وی را جلب کرده‌است.
این نمایشگاه توسط یاسپر اودینک تن کیت و یورون پرینس گردآوری شده‌است. ایده اولیه این نمایشگاه زمانی شکل گرفت که این دو، نمایشگاهی از یک اثر هنری به همراه سرو غذای هماهنگ با اثر را برگزار کردند که بازدیدکننده نابینائی را بسیار تحت تاثیر قرار داد.
استفی ماس، یکی از مدیران ارشد مجموعه اوترخت اظهار داشت که «نقطه کور» تجربه‌ای متفاوت و فوق‌العاده برای موزه است تا بازدیدکنندگان این مجموعه بتوانند در کنار دیدن آثار از دیگر حواس پنجگانه خود در بازدید از یک اثر هنری استفاده کنند.