نقاشی های آمواکو بوافو با موشک بزوس به فضا پرتاب شد

۲۲ شهریور ۱۴۰۰
1

هفته گذشته، سه پرتره نقاشی‌شده توسط هنرمند غنایی، آموآکو بوآفو (Amoako Boafo)، از تگزاس به‌فضا پرتاب شد. این پروژه با همکاری شرکت هوافضای Blue Origin متعلق به جف بزوس و شرکت فن‌آوری هوافضا Uplift Aerpspace با نام «Suborbital Triptych (2021)» انجام شد.
نقاشی‌ها پس از پرتاب موفقیت‌آمیز به سمت فضا و پرواز ده دقیقه‌ای با استفاده از چتر نجات از کپسول جدا شده و در صحرای تگزاس فرود آمدند.
بوآفو در بیانیه‌ای گفت کودکی من با تصور اینکه آسمان محدود است گذشت و اکنون روی پروژه‌ای کار می‌کنم که فراتر از آسمان است. این اتفاق بیانگر این است که خلاقیت حد ومرزی ندارد و اگر به هنرمندان فرصت داده شود، می‌توانند نه‌تنها سقف شیشه‌ای را بشکنند، بلکه از آن بالاتر بروند.
این هنرمند برای اطمینان از سلامت آثار هنری در سفر کوتاه خود به فضا از مواد خاصی استفاده کرده‌است تا در حین ورود به فضا نسوزد و سالم به زمین بازگردد. بوآفو در مورد این مواد می‌گوید: این رنگ بوی غیرمعمول قوی داشت، بنابراین من در تمام طول مدت از ماسک استفاده می‌کردم، بسیار رقیق بود، بنابراین باید صفحات را روی میز قرار می‌دادم تا از ایجاد علائم ناخواسته جلوگیری شود، همچنین به‌دلیل خشک شدن سریع رنگ باید در اسرع وقت کار می‌کردم تا از خشک شدن آن جلوگیری کنم.
اش هانس، مدیرعامل Uplift، معتقد است که جذب خلاقیت یک گام مهم در توسعه اقتصاد فضائیست؛ وی در ادامه اظهار داشت که شرکت Uplift با تمرکز بر هنرمندانی که توانائی ارتباط با مخاطبین را دارند این پروژه را ادامه خواهد داد و این روش را راهی مناسب برای فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای ارتباط مردم با فعالیتهای فضائی دانست.
حال شرکتهای فضائی امیدوارند تا با پروژه جدید خود مبنی بر ارسال آثار هنری به فضا برای فعالیتهای تجاری خود معنائی عمیق‌تر و دیدگاهی مثبت‌تر در میان مردم رقم زنند. با وجودی که پیشتر نیز آثار هنری به مریخ و ماه ارسال شده‌بود اما این اولین‌بار است که آثار هنری یک هنرمند سیاه‌پوست به فضا فرستاده شده و قرار است بعد از این نیز آثاری از هنرمندانی که نامشان فاش نشده با جف بزوس همکاری داشته باشند.