نمایش اقلام مصادره شده از پناهندگان در نمایشگاهی به نام رویای امریکایی

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210505_112247_0

تام کیفر، سرایدار سابق مرکز حفاظت از مرز گمرک ایالات متحده آمریکا، اقلام مصادره شده از پناهندگان بازداشتی را به اثر هنری تبدیل کرده است و در نمایشگاهی با عنوان «رویای آمریکایی» در مرکز فرهنگی اسکیربال لس‌آنجلس به نمایش درآورده است.
در مرز بین مکزیک و آمریکا بیابان خشک و عظیمی قرار دارد و مردمانی که از سیاست‌های آمریکا متحمل عذابهای فراوانی در سرزمین مادری‌اشان مکزیک شده‌اند خطر گذر از این بیابان را به امید رسیدن به زندگی بهتر در آمریکا به جان می‌خرند؛ هرچند بسیاری از آنها پس از دستگیری و مصادره وسایلشان به مکزیک بازگردانده می‌شوند.
تام کیفر که در گذشته از منظره‌های آمریکا عکاسی می‌کرد، مخفیانه به مدت شش سال وسایل مصادره شده مهاجران را از سطل‌های زباله جمع‌آوری می‌کرد. نامه‌ها، لباس‌ها، داروها، تسبیح‌ها، انجیل و اقلام فراوان دیگر در خانه او در جعبه‌های مجزا نگهداری می‌شدند تا روزی او تصمیم گرفت برای ادای احترام به دارندگان سابقشان از این وسایل عکاسی کند و برای دمیدن روح تازه‌ای در آنها از از رنگ در پس‌زمینه یا در ترکیب اشیا استفاده کند.
او عکس‌های خود را اسنادی از تاریخ تاریک آمریکا می‌داند، دورانی که به عقیده او به عنوان سالهایی شرم‌آور از آن یاد خواهد شد.