ورود هوش مصنوعی و ربات‌ها به دنیای هنر

۱۴ مرداد ۱۴۰۰
ey-robotic-arms

در سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش تقاضا و فروش NFT یا ارز غیرقابل معاوضه بودیم، که به‌طور جدایی ناپذیری با فناوری رمز ارز و فناوری بلاک‌ چین مرتبط هستند. آیا زمان آن نیست که آثار هنری “هوش مصنوعی و ربات‌ها” نیز وارد دنیای هنر شوند؟
در سال ۲۰۱۸ اثری با نام پرتره ادموند دو، مردی متعلق به قرن ۱۸ میلادی که از بررسی اشتراکات ۱۵ هزار پرتره متعلق به قرن ۱۶ تا ۲۰ میلادی توسط هوش مصنوعی خلق شده‌بود، به مبلغ ۴۳۲،۵۰۰ دلاردر حراجی کریستیز در نیویورک بفروش رسید.
با الهام از گزارش فروش این اثر بن کوالیس (Kovalis Ben) گالری Art Al را در اواخر ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرد. مجموعه‌ای شامل برنامه‌های تنظیم شده با استفاده از الگوریتمی رایانه‌ای که بازدیدکنندگان می‌توانند آثار هنری خود را توسط هوش مصنوعی به‌نام Artifly خلق کنند. به‌این صورت که کاربر مجموعه‌ای از آثار هنری را مرور می‌کند و با کلیک روی هر اثر سبک خود را به طور تصویری نشان می‌دهد، به این ترتیب Artifly (که عبارت “هنر در پرواز” را تداعی می‌کند) با انتخاب‌های کاربران آشنا می‌شود. در ادامه با کلیک روی گزینه‌ای با عنوان “هنر من را بساز”، بلافاصله در حدود یک دقیقه، یک اثر هنری شخصی جدید ایجاد می‌کند، بازدیدکننده می‌تواند اثر سفارشی خود را به‌همراه گواهی اصالت اثر خریداری کند.
مدیر گالری ART AL در پاسخ به این سوال که آیا می‌خواهید هنرمندان انسانی را با ربات جایگزین کنید؟ می‌گوید: به طور حتم نه، ما فکر نمی‌کنیم امکان جایگزینی هنرمندان وجود داشته باشد. این راه فقط امکانی است برای خلق آثار هنری جدید.
او استفاده از هوش مصنوعی را با نوازندگانی که در دهه ۱۹۸۰ برای ایجاد نوع جدیدی از موسیقی شروع به استفاده از سینث‌‌سایزر -ساز الکتریکی-(Synthesizer) کردند مقایسه می‌کند. “همه از سینث‌‌سایزر خوششان نیامد. خیلی‌ها استقبال کردند، بسیاری دیگر هم نه، اما به چیزی تبدیل شد که به ایجاد موسیقی پاپ کمک کرد. امروزه موسیقی همان موسیقی است که ما آن را می‌شناسیم و دوست داریم، فقط دارای فناوری است. این همان کاری است که ما با هنر انجام می‌دهیم.”