پیدا‌شدن دو تابلو از پیکاسو و موندریان در بستر خشک رودخانه‌ای در یونان

۱۰ تیر ۱۴۰۰
WhatsApp Image 2021-07-01 at 10.28.45 (2)

پابلو پیکاسو(Pablo Picasso) در سال ۱۹۴۹ برای ادای احترام به مقاومت کشور یونان دربرابر نیروهای متجاوز نازی، یکی از تابلوهای خود را که پرتره‌ای از معشوقه‌اش دورا مار (Dora Maar) بود به مردم یونان هدیه داد. پشت تابلوعبارت “برای مردم یونان، ادای احترامی از طرف پیکاسو” نوشته شده‌بود، که به‌گفته‌ی لینا‌مندونی، وزیرفرهنگ‌یونان، پیام شخصی پیکاسو فروش آن‌را غیرممکن می‌کرد.
نزدیک‌به ۱۰ سال پیش، نقاشی اهدایی پیکاسو به‌همراه اثری از پیت موندیان (Pete Mondrian) ازموزه‌ملی یونان به‌سرقت‌رفت. درست قبل از طلوع‌خورشید در ۹ژانویه ۲۰۱۲، طی ۴دقیقه، دو سارق از طریق ورودی بالکن گالری وارد موزه شدند. آن‌ها بوم‌های پیکاسو و دو اثر از موندریان را به‌همراه طرحی از گوگلیموکاچیا (Guglielmo Caccia) هنرمند ایتالیایی از دیوار جداکردند و قاب‌های خالی را درپشت‌سر خود به‌جای گذاشتند. سارقان نقاشی دوم موندریان را، هنگام فرار رهاکردند.
این سرقت در اوج بحران بدهی یونان رخ‌داد و به دلیل اعتصاب‌کارگران، موزه کارمندان‌امنیتی خود را کاهش‌داده‌بود. در آن‌زمان وزیرپلیس اقدامات امنیتی را محکوم‌کرد و آن‌ها را غیرمجاز خواند و اعلام‌کرد موزه دارای هشدارهای‌ معیوب و در برخی مناطق‌ساختمان توسط دوربین‌های امنیتی پوشانده‌نشده‌بود.
در فوریه ۲۰۲۱ ، پلیس اخباری دریافت‌کرد که نقاشی‌پیکاسو هنوز در کشور است و به قیمت ۲۰ میلیون‌دلار در بازار غیرقانونی عرضه می‌شود، هرچند که به‌دلیل قیمت و نوشته‌ی روی تابلو خریداری پیدانکرد. مقامات این کشور این دو‌اثر را در شهر کراته (Keratea) -شهری در شرق آتیکا (Attika) یونان- درحالی‌که پلاستیک‌پیچ شده‌بودند در بستر رودخانه خشک کشف‌کردند.