چهره‌ای متفاوت از هنرمند جنجالی سالوادور‌دالی

۲۰ تیر ۱۴۰۰
318305_799

نمایشگاه عکس‌های جدید ازسالوادوردالی(Salvador Dali) در حال کار و استراحت، چهره‌ی جدیدی از این هنرمند را به جهانیان ارائه‌می‌کند. چهره‌ای آرام و گاهی حتی با آرامش، خلاف آن‌چیزی که همیشه با چهره‌ی مبهوت و متعجب دیده‌شده است.
سالوادوردالی نقاش سورئال اسپانیایی، جهانی عجیب و رویایی را نقاشی‌می‌کرد. دالی که شدیدا فردی خیال‌پرداز بود، علاقه‌ی وافری به‌انجام کارهایی عجیب برای جلب‌توجه دیگران داشت.او و همسرش گالا(Gala Dali) زوج سورئال افسانه‌ای که با میهمانی‌های عجیب خود بستر شایعات را درباره زندگی‌و روابط خود فراهم‌می‌کردند.
میهمانی‌هایی با لباس‌های عجیب،سروغذاهای نامتعارف و حضور حیوانات‌وحشی به‌عنوان مهمان که می‌توانستند آزادانه در فضای خانه ترددکنند. در یکی از این مهمانی‌ها گالا تاجی از سریک‌اسب بر سر‌دارد و در حالی‌که یک توله‌شیر را درآغوشش نوازش می‌کند پیش‌خدمت‌ها غذای او را در دمپایی‌طلایی سرو‌می‌کنند.
دالی از کودکی به آشپزی علاقه‌مند بود و دوست‌داشت که دربزرگسالی آشپز شود. به‌دلیل همین علاقه بود که در سال ١٩٧٣ کتاب آشپزی‌خود را به‌چاپ رساند. دالی درباره‌ خود می‌گوید: تنها تفاوت بین یک دیوانه و من این است که من دیوانه نیستم.
اما اکنون یک نمایشگاه جدید ،” دالی در خانه “، در موزه دالی در سن‌پترزبورگ، فلوریدا ، نگاهی نرم‌تر به سالهای‌حضور این هنرمند در پورتیگات ارائه می‌دهد. در‌حالی‌که عکسهای دالی با جلوه‌های جالب توجه، مردم را به طور یکسان متعجب و تحقیر می‌کرد. همانطورکه نمایشگاه نشان می‌دهد، چند عکاس وجوددارد که با این هنرمند روابط صمیمی برقرار می‌کنند و به دنیای شخصی و بسیار خصوصی او در کاداکس، پورتیگات دسترسی پیدا‌می‌کنند.
آن‌چه به‌نظر‌ می‌رسد این تصاویر می‌گویند، این‌است که حتی جنون نیز گاهی اوقات می‌تواند کاملا معمولی به‌نظر برسد.