کشف گنجینه‌های رمزآلود توسط باستان‌شناسان در چین

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
unnamed-1

مصنوعات کشف شده در جنوب‌غربی چین نشان می‌دهد که این منطقه زمانی محل تمدن ناشناخته‌ای بوده است و احتمالاً اثبات وجود آن باعث بازنویسی تاریخ چین خواهد شد.
محققان و مقامات دولتی چین در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام داشتند که گنجینه‌های کشف‌شده در سایت سانکسینگدوی در گوانگان، سیچوان متعلق به تمدنی بسیار پیشرفته بوده که احتمال می‌رود هزاران سال قدمت داشته‌باشند اما هرگز در هیچ پرونده تاریخی ثبت نشده‌است. شی جینسونگ، معاون فرهنگستان علوم اجتماعی چین، در مصاحبه با روزنامه‌نگاران مطرح کرد که به طور سنتی تصورمی‌شد تمدن چین از این منطقه نشات گرفته باشد، که به ژانگیوان یا سرزمین مرکزی معروف بود.
سایت سانکسینگدویی در دهه ۱۹۳۰ کشف شد و همچنان یکی از بزرگترین معماهای باستان‌شناسی چین است. طی حفاری گسترده‌ای که از سال ۲۰۱۸ و بعد از یک وقفه طولانی مجدد آغاز شد، بیش از ۵۰۰ شی دستساز که بیش از ۳۰۰۰ سال پیش از طلا، برنز، یشم و عاج ساخته شده‌اند، از جمله یک ماسک طلا که بگفته باستان‌شناسان برای استفاده در مراسم مذهبی یا جادوئی ساخته شده، کشف شد؛ همچنین برخی از بزرگترین و قدیمی‌ترین ظروف و سازه‌های مفرغی جهان و “درخت زندگی” به طول چهار متر نیز در این مکان یافت شده‌است.
کیفیت و تکنیک بکار رفته در ساخت این اشیا بسیار پیشرفته‌تر از اشیائیست که همزمان در دیگر نقاط چین ساخته شده است.
اما اکتشافات جدید سانکسینگدویی حاکی از آن است که داستان تمدن چین ممکن است پیچیده‌تر از آن باشد که تصور می‌شد.
این منطقه توسط دولت چین، با ارتش ۶۰۰۰۰۰ نفری در سال ۳۱۶ قبل از میلاد فتح شد. اعتقاد بر این است که بسیاری از اشیا در اعمال قربانی امپراتوری شو، ، پادشاهی حاکم بر حوزه سیچوان، استفاده شده‌است. یکی دیگر از یافته‌های مهم کشف اخیر “ابریشم” است که به دوران امپراتوری شو، برمی‌گردد. یافته‌های این تحقیق از نظریه‌هایی مبنی بر اینکه “ابریشم بخش مهمی از مناسک معنوی برای جامعه است” پشتیبانی می‌کند و می‌تواند ثابت کند که این بخش، محل اصلی تولید و فروش ابریشم در قسمت جنوب‌غربی جاده ابریشم بوده است.
سونگ زینچائو، معاون اداره میراث فرهنگی ملی چین، گفت: کشف در سانکسینگدوی بخشی از یک برنامه ملی است که توسط دولت مرکزی برای حل برخی از “مسائل بزرگ” در تاریخ چین آغاز شد. به گفته سونگ، هدف این برنامه درک بهتر شکل‌گیری تمدن چین از طریق “اتصال حلقه‌های گمشده بین مناطق مختلف” است.