کمک‌های مالی هنرمندان به جامعه هنری بیروت

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
thumbs_b_c_f62f42dd8a57cf45e8d6c45402834d9d

در چهارم اوت انفجاری عظیم در منطقه بندر بیروت منجر به کشته شدن حداقل صد و شصت نفر و مجروح شدن بیش از شش هزار نفر شد. این انفجار که ناشی از آتش‌‌سوزی در یکی از انبارهای نگهداری مواد منفجره بود بخش بزرگی از شهر از جمله گالری‌‌ها را ویران و سی‌‌صد هزار نفر را بی‌‌خانمان کرد. خسارت وارد شده به شهر و جامعه هنری آن بیش از ده میلیارد دلار تخمین زده می‌‌شود.
به دلیل گستردگی آسیب‌‌های ناشی از این انفجار هنرمندان در پی جمع‌‌آوری بودجه اضطراری برای این شهر برآمدند.
نیما نبوی هنرمند ایرانی ساکن دبی از طریق گالری خط سوم برای جمع‌‌آوری کمک‌‌ به جامعه هنری بیروت اقدام کرده است و محمد کانا، هنرمند هلندی با راه‌‌اندازی کارزاری در راستای کمک هنری به بیروت با عنوان «Art Relief 4 Beirut» با اعلان فراخوانی از سایر هنرمندان برای هم‌‌فکری و کمک دعوت کرده است. مبالغ جمع‌‌آوری شده توسط آنها مستقیما به نهاد غیر دولتی کمک‌‌های لبنان و صلیب سرخ تحویل داده خواهد می‌‌شود.
ولید رعد، هنرمند لبنانی‌‌الاصل و برنده جایزه ترنر ٢٠١٩ و هنرمندان دیگر نیز برای جمع‌‌آوری بودجه هنری اضطراری کمک به بیروت گردهم آمدند که در میان آنها نام سایر برندگان جایزه ترنر نیز به چشم می‌‌خورد؛ هنرمندانی چون لارنس ابوحمدان، هلن کاموک، اسکار موریلو و تای شانی که با اهدای دو نسخه چاپی شصت هزار دلار برای ارسال کمک فراهم کرده است. کمک‌‌ها از طریق موسسه غیرانتفاعی مفرادت در بلژیک به جامعه هنری آسیب‌‌دیده بیروت ارسال خواهد شد و صد در صد درآمد حاصل از کمک‌‌های مالی این موسسه در اختیار هنرمندان و سازمان‌‌های هنری خسارت‌‌دیده بیروت قرار خواهد گرفت. تاکنون بیست و شش هنرمند همکاری خود را با این پروژه اعلام کرده‌‌اند و مبلغ جمع‌‌آوری شده از جمعه گذشته تاکنون هفتاد و هفت هزار دلار گزارش شده است.