بانوی فرانسوی خطر مرگ را به جان خرید تا از “سرمایه‌های ملی کشورش دفاع کند”

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
WhatsApp-Image-2021-05-09-at-14.22.16

رز آنتونیا ماریا والند مورخ هنر فرانسوی، عضو ارتش مقاومت فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم و کاپیتان ارتش فرانسه بود. وی به‌طور مخفیانه جزئیات مربوط به چپاول نازی‌ها از هنر ملی فرانسه و مجموعه‌های خصوصی متعلق به یهودیان را از این کشور ثبت کرد و با همکاری با نیروی مقاومت فرانسه، هزاران اثر هنری را نجات داد.
در سال ۱۹۴۱ و در زمان اشغال فرانسه توسط ارتش نازی، والاند ناظر هنری گالری ملی ژو دو پوم بود. ژو دو پوم مرکزی هنری برای تصاویر و رسانه‌های مدرن و پست‌مدرن است. آلمانی‌ها در طی اشغال فرانسه از طریق این مرکز هنری غارت سیستماتیک آثار هنری را از موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی در سراسر فرانسه آغاز کردند و از این مرکز برای نگهداری و توزیع آثار غارت شده به آلمان و اشخاص مورد نظر استفاده می‌کردند.
اما والاند بصورت مخفیانه توانست ۲۰۰۰۰ اثر هنری را بدور از چشم نازی‌ها رصد کند. او در سفرهائی که در سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ به آلمان داشت درک کاملی از زبان آلمانی را بدست آورده بود. والاند به مدت چهار سال مکان آثار هنری که از فرانسه خارج می‌شد را پیگیری می‌کرد تا اطلاعات دقیقی از اماکن این آثار در دست داشته باشد. در سال ۱۹۴۴ و چند ماه قبل از آزادی پاریس تلاش والاند، ۹۶۷ اثر هنری را شامل آثاری از براک، سزان، دگا، دوفی، گوگن، مودیلیانی، پیکاسو، تولوز-لوترک و اوتریلو نجات داد.
اطلاعات والاند بعد از پایان جنگ جهانی دوم توانست بسیاری از آثار غارت شده توسط نازی‌ها را به صاحبان اصلی آن بازگرداند. با نظارت والاند ۶۰۰۰۰ قطعه شامل نقاشی، مجسمه، جواهرات و لوازم منزل شناسائی شد که تا قبل از سال ۱۹۵۰ سه‌چهارم از این تعداد به فرانسه بازگردانده شدند. گذشت و فداکاری این زن فرانسوی توانست گنجینه‌ای ارزشمند از آثار هنرمندان شهیر را برای جهان هنر زنده نگه دارد. زندگی‌ پرمخاطره والاند الهامبخش بسیاری از نویسندگان و کارگردانان جهان شد.
دولت فرانسه یادبودهایی از این زن قهرمان در گالری ژو دو پوم، موزه تویلری و منازل وی صرار داده است. تمبر یادبودی نیز برای وی طراحی شد.