دیوارنگاره پیکاسو در معرض تخریب است

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210505_161604_2

موزه هنرهای مدرن نیویورک در تلاش است تا از تخریب یک ساختمان دولتی در اسلو جلوگیری کند؛ ساختمان وای بلاک (Y-Block) که به دلیل دیوارنگاره‌‌ای منصوب به پیکاسو بر یکی از نماهای بتنی خود معروف است.
پس از حمله تروریستی سال ٢٠١١ در مقابل این ساختمان، دولت تصمیم به تخریب آن گرفت اما نمایندگان موما در نامه‌‌ای از مقامات نروژ خواستند تا در تصویب طرح تخریب ساختمان تجدید نظر کنند. این ساختمان که در سال ١٩۶٩ طراحی و اجرا شد دو نقاشی دیواری از پیکاسو بر دیوارهای بتنی خود دارد: مردان ماهیگیر بر دیواری بیرونی و مرغ دریایی در لابی ساختمان دیده می‌‌شود که نقش مایه‌‌هایى ساده شده، با بن‌‌مایه‌‌هایى برگرفته از افسانه‌‌هاى کهن اسکاندیناوى و همچنین شیوه زندگى و معاش سنتى ساکنان این سرزمین است. ساختمان‌‌های مدرن بتنى در دهه‌‌های پنجاه و شصت میلادى در دورانی بنا شده‌‌اندکه استفاده از بتن در معماری پس از جنگ جهانی دوم در نروژ تبدیل به سبکى رایج شده بود.
برنامه تخریب این ساختمان خالی در سال ٢٠١۴ توسط دولت پیشنهاد شد و با وجود تاکید بر جابه‌‌جایی نقاشی‌‌های دیواری، با مخالفت شدید گروه‌‌های مختلفی چون نهاد اعتماد ملی نروژ و میراث فرهنگی اروپا مواجهه شد. دستور آغاز آماده سازی برای تخریب آن در ماه مارس ۲۰۲۰ به آژانس مسئول دارایی‌‌های دولت نروژ صادر شد اما تاریخ دقیق تخریب هنوز اعلام نشده است. بنا بر طرح ارائه شده نقاشی‌‌های دیواری پیکاسو قرار است در دو ساختمان جدید قرار گیرند.