هانس اوبریست درباره بحران کرونا

۲۷ فروردین ۱۳۹۹
Blog obrist (1)

هانس اولریخ اوبریست، یکی از شناخته‌‌شده‌‌ترین کیوریتورهای جهان، به بحران کرونا و تاثیر آن بر جامعه هنر انگلستان واکنش نشان داده است.
به گفته او، گذر از بحران ویروس کرونا به پروژه‌‌های ارزشمند هنری با هزینه‌‌های چند میلیون پوندی نیاز دارد تا در تعطیلی‌‌های ناشی از گسترش شیوع آن به حمایت از نهادهای فرهنگی و کمک به تولد نسل تازه‌‌ای از هنرمندان پرداخته شود. او با اشاره به پروژه‌‌های هنری بزرگ ملی چون آثار عمومی فرانکلین دی روزولت (PWAP) و اداره کل امور کار (WPA) در دوران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا در دهه ١٩٣٠ به لزوم اختصاص دادن سرمایه‌‌ به بخش هنر توسط دولت‌‌ها اشاره کرد.
اوبریست می‌گوید: « پروژه WPA به سرعت وارد اجتماع شد، هنرمندان شرکت‌‌کننده در آن حقوق دریافت می‌‌کردند و می‌‌توانستند به پژوهش و خلق اثر بپردازند که اولین فرصت شغلی جدی برای بسیاری از هنرمندان را رقم زد.» در آن دوران بیش از سه هزار و هفتصد هنرمند، بالغ بر پانزده هزار اثر خلق کردند و حتی می‌‌توان به شروع کار حرفه‌‌ای هنرمندان بزرگی چون جکسون پولاک و مارک روتکو اشاره کرد.
با توجه به وضعیت کنونی جهان، تعطیلی ناگزیر تمام موزه‌‌ها و گالری‌‌ها، توقف اجرا و خلق بسیاری از آثار هنری و لغو برگزاری حراجی‌‌های هنر چنین سرمایه‌‌گذاری‌‌هایی علاوه بر ایجاد سازوکارهای تازه می‌‌تواند موجبات بازسازی و بازخلق هنر پس از پایان بحران ویروس کرونا را فراهم کند.
اوبریست معتقد است نهادهای هنری در شرایط عادی نیازمند ارتباط مداوم با مخاطبین و جامعه هنری هستند و در دوران بحران، موزه‌‌ها و گالری‌ها شانس بازبینی مسیرهای ارتباطی با عموم مردم را دارند و بایستی با ارائه و پیشبرد راهکارهای تازه از دیوارهای خود فراتر بروند.