کشف نقاشی‌هائی با قدمت دوازده‌ هزار سال در جنگل‌های آمازون

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
1268941

در اواخر آخرین عصر یخبندان، هنرمندان ماقبل تاریخ ده‌ها هزار تصویر از جمله تصاویر ماستودونها، تنبل‌های عظیم‌الجثه و سایر حیواناتی که امروزه منقرض شده‌اند را بر روی دیواره‌های صخره‌ای در جنگل بارانی آمازون نقاشی کرده‌اند.
این صخره‌نگاره‌ها در طول هشت مایل و در بخش کوهستانی لیندوسا در آمازون ترسیم شده‌اند. هنرمندان با رنگ قرمز اکر اشکالی همچون مار، ماهی، پرندگان، الگوهای هندسی و انسانهائی در حال رقص را به تصویر کشیده‌اند. در میان این نقاشی‌ها حیواناتی که منقرض شده‌اند نیز مانند شتر پالائولاما و نوعی اسب نیز وجود دارد. بگفته باستان‌شناسان این پروژه، نقاشی‌ها بسیار واقع‌گرایانه و طبیعی کشیده شده‌اند و نقاشان این آثار در ترسیم جزئیات بسیار دقیق عمل کرده‌اند.
نقاشی‌ها دیدگاهی آشکار و قابل فهم از زندگی هیجان‌انگیز این قبایل را به نمایش می‌گذارند، زندگی انسانها در میان گیاهان گوشتخوار غول‌پیکری که به اندازه یک ساختمان ارتفاع داشته‌اند.
این آثار هنری به حدود دوازده هزار سال قبل تعلق دارند و به احتمال زیاد این تصاویر توسط اولین انسانهائی که در غرب آمازون زندگی می‌کردند، خلق شده‌اند.
انتخاب دیوارهای صخره‌ای صاف که از باران محفوظ مانده‌اند، بومی ایده‌آل برای این هنرمندان بوده است و در سالم ماندن این آثار نقش به سزائی داشته است. برخی از این آثار در بالاترین قسمتهای صخره تصویر شده‌اند که محققان مجبور به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای عکاسی از آنها شده‌اند.
اعتقاد بر این است که این هنرمندان برای دسترسی به قسمتهای بالائی صخره‌ها از برجهای چوبی استفاده می‌کردند.
باستان‌شناسان اولین نمونه از این تصاویر را در سال ۲۰۱۷ کشف کردند اما به علت تکمیل نبودن اطلاعات، تا ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ خبررسانی در این مورد انجام نشد.
تحقیقات در مورد این صخره‌نگاره‌ها همچنان ادامه دارد و دانشمندان و باستان‌شناسان امید دارند تا یافته‌های بیشتری از تمدن بشری در این منطقه داشته باشند.