کیوسک‌های تلفن نوستالژیک در نیویورک تبدیل به گالری هنری شدند

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210509_154511_0

در نمایش «تایتن»، دیمین اورتگا هنرمند مشهور مکزیکی با همکاری بری زاکر مدیر شعبه نیویورک گالری کوریمانزوتو، آثار ۱۲ هنرمند را در کیوسک‌های تلفن مرکز منهتن به نمایش گذاشتند. آثار هر هنرمند در یک کیوسک و در قسمتی که برای نمایش تبلیغات استفاده می‌شد به نمایش گذاشته شد. شهرداری نیویورک قصد دارد بعد از پایان این نمایش، کیوسکهای تلفن را که مدتهاست بلااستفاده مانده‌اند از فضای شهری حذف و کیوسکهای جدیدی برای ارائه خدمات اینترنت رایگان بنا کند.
انتخاب این کیوسکها در دل منهتن توسط طرف اورتگا و زاکر و کاملاً فکر شده انتخاب شد؛ نزدیکی به موزه هنرهای مدرن و تالار موسیقی، وجود مجسمه‌های مختلف شهری و از همه مهمتر نزدیکی به ساختمانهای بزرگ تجاری مکانی ایده‌آل برای نمایش آثار هنرمندان بود.
در این نمایشگاه آثار مینروا کوئواس، جیمی دورم، ریرکریت تیراوانیجا، هانس هاکی، گلن لیگون، زوی لئونارد، ایوان راینر، پتی اسمیت و رنه گرین به نمایش گذاشته شد. بسیاری از آثار این هنرمندان مبتنی بر متن هستند.
ایده برگزاری این نمایشگاه در فضای باز و استفاده از کیوسک‌های تلفن گرچه با شرایط حاصل از بحران کووید-۱۹ بسیار هم‌خوانی دارد اما به قبل از شروع بحران بازمی‌گردد. این هنرمند مکزیکی یکسال پیش و قبل از شیوع کووید-۱۹ برای بازدید از گالری کوریمانزوتو به نیویورک سفر کرد تا با همکاری این گالری فرصتی را برای هنرمندان ایجاد کند تا به دور از فضای دیجیتال آثار خود را به نمایش بگذارند. با شیوع بیماری و اعمال محدودیتها این امکان برای بازدیدکنندگان وجود داشت تا هر زمان که می‌خواهند از این باجه‌ها و آثار هنری دیدن کنند.
اورتگا که یکی از ۱۳ هنرمندی بود که کوریمانزوتو را در کنار صاحبان آن، مونیکا مانزوتو و خوزه کوری تاسیس کرد، گفت: “ما سعی داشتیم از مکعب سفید فرار کنیم و انرژی شهر را دنبال کنیم”.
بگفته زاکر فضاهای عمومی که هیچ ارتباطی با دنیای هنر نداشتند و برای این امر ساخته نشده بودند توانستند قلب پروژه‌ای جدید شوند.