گالری ایرانشهر سه‌گانه‌ای از شهروز صدر را به نمایش درمی‌آورد

۲۰ مرداد ۱۳۹۸
Shahrooz-Sadr.-Exhibition.-6

«گل‌گاوزبان» مجموعه‌ای متشکل از سه تابلو نقاشی است که مساحتی گسترده از دیوارهای اصلی گالری را می‌پوشانند و حضوری مسلط و چیره بر فضا دارند. این تابلوها در تفاوتی اساسی با آنچه تاکنون از آثار این هنرمند می‌شناسیم در اجرایی غیرمنتظره ارائه شده‌اند. شهروز صدر هنرمند پرکاری است که مخاطب را روزانه با تصاویری از نقاشی‌های دیجیتالش‌ بر صفحه اینستاگرام درگیر می‌کند و بینندگان معمولاً آثار او را در ابعادی به اندازه صفحه تلفن همراه خود مشاهده می‌کنند. اکنون رویارویی با همان تصاویر آشنا در ابعادی بسیار بزرگ‌تر از حد انتظار، تجربۀ دنیایی خیالی، شگفت‌انگیز و حتی رعب‌آور را برای مخاطب رقم می‌زند.

از مجموعه گل گاوزبان، ۱۳۹۸، رنگ و روغن روی بوم، ۳۴۰× ۱۹۷ سانتی متر

شهروز صدر در ۱۳۵۵ متولد شد و پس از تحصیل‌ در رشته گرافیک در ۱۳۸۰ به تدریس طراحی، مجسمه‌سازی و چاپ در دانشگاه علمی کاربردی، هنرستان هنرهای تجسمی و هنرستان سوره پرداخت. او در طول سال‌ها فعالیت هنری‌اش رسانه‌های متعددی چون مجسمه، چاپ و طراحی را آزمود و آثارش را در نمایشگاه‌ها و دوسالانه‌های مختلفی در ایران، ایتالیا، فرانسه، پرتغال و کره جنوبی به نمایش درآورد. شناخت شهروز صدر از قابلیت‌های هر یک از این رسانه‌ها و توانمندی‌های فنی‌اش، این امکان را فراهم می‌کند تا مرز میان رسانه‌ها را درنوردد یا گاه از میان بردارد. با این حال، مشخصۀ اصلی آثارش همواره ایماژهای منحصربه‌‌فرد او است که در کنار هم جهان ذهنی طراحانۀ او را ترسیم می‌کنند.

شهروز صدر در خلق این تصاویر از روش‌های مرسوم پیروی نمی‌کند. در «گل گاوزبان» ذات آثار از طراحی محیطی با قلم و کاغذ برمی‌آید و پس از طراحی، در فضای دیجیتال رنگ‌گذاری و در نهایت با رنگ‌ روغن بر بوم نقاشی می‌شوند. واقعیات زندگی روزمره در دنیای ذهنی و خیال‌انگیز شهروز صدر، گاه آستانۀ تصور را می‌پیمایند و ترکیب عناصر و اجزا با یکدیگر و تغییر یا اغراق در ویژگی‌ آنها جهانی سرشار از ایماژهایی نو و در عین حال باورپذیر می‌آفریند که برای لحظاتی مخاطب را مجاب به دیدن دنیا از منظر خود می‌سازد.

از مجموعه گل گاوزبان، ۱۳۹۸، رنگ و روغن روی بوم، ۱۹۷× ۳۰۰ سانتی متر

رنگ‌گذاری‌های یکنواخت سطوح و نور مستقیم و یکدست، امکان ایجاد سایه و حجم را سلب می‌کند و در این بین هنرمند برای ایجاد بافت و حجم از راهکار دیگری بهره می‌گیرد. او با قرار دادن سطوح رنگی پرکنتراست در کنار یکدیگر گفتگویی میان رنگ‌ها برقرار می‌کند، فضاها را تغییر می‌دهد و گاه شخصیت‌ها را جدی‌تر یا سبک‌تر جلوه می‌دهد؛ این‌چنین با وجود تختی سطوح، حسی از پویایی و جنبش در نقاشی‌ها برمی‌خیزد.
دو تابلوی روبه‌روی هم از دو گل غول‌آسا و در راس سوم تصویری از باغ گلی با پس‌زمینه یکدست؛ در عین سادگی اغواگرشان بیننده را میخکوب احساساتی مبهم و گوناگون، و درگیر فضایی می‌سازد که گویی از آن گریز نیست.

شهروز صدر در دوسالانه‌های متعدد در زمینه چاپ، تصویرسازی، نقاشی و مجسمه در ایران و جهان شرکت کرده و آثارش را پیش از این در گالری‌هایی از جمله هما، آس، برگ، آریا، صبا و شیرین به نمایش درآورده است.