پاریس ۱۳۵۳ – تهران ۱۳۹۷ / همایون سلیمی

افتتاحیه
۱۳ مهر ۱۳۹۷
اختتامیه
۲۰ مهر ۱۳۹۷
ساعت کاری
16 تا 21

اهميت نقش و رنگ در مرور نقاشي‌هاي همايون سليمي از سال‌هاي جواني و تحصيلش در مدرسه عالی هنرهای زیبای پاريس (بوزار) به‌طور قابل ملاحظه‌اي مشهود است. لايه لايه‌هاي رنگ‌هايي كه همايون سليمي بر بوم مي‌گذارد و جرات ساييدن و از بين بردن آن تمام چيزي است كه براي تعمق بر فلسفه به وجود آمدن اش، امروز آثار چهل سال از نقاشي‌هاي همايون سليمي گرد هم آمده است.

تجربه نگاه بر آثار همايون سليمي از نمايي دور شاید كمتر با تجربۀ نگاهی نزدیک یکی باشد. تجربه ای که با گام برداشتن به‌سمت يك اثر، دنياي رنگها با بیننده شروع به گفتماني عارفانه مي‌كنند. گفتماني كه حاصل رنج ساييدن بوم است؛ سايشي عرفاني كه آنرا در تفكر مينيماليستي هنرمند از شيوه زيست و نگاهش به زندگي به سادگي مي‌توان يافت. تجربه ای که شاید اگر گیاهان بونسای آتلیه‌اش زبان داشتند شهادتی غیر از این نمی‌دادند. تكرار گلها و تعمق او براي تمام كردن حرف‌هايش با آثارش و فرم‌های مورد علاقه‌اش نشاني ديگر است از ژرفاي علاقه‌اش به بوم هايي كه مي‌سايد.

تمركز و تجربه بصري هنرمند بر فرم هاي اصيل هنر ايران و فرم هايي كه در جواني در كوچه و بازار به چشمش مي‌خورد، در رساله دکترای وی بازتاب یافته است. نمكدان های افشاری و قوچانی و بختیاری كه به جهت فرم اين روزها مورد توجه هنرمندان بسياري است، فرم مورد علاقه روزهاي جواني همایون سلیمی است. آثار پاريس بي شك خیره کننده‌اند و به بيننده حس جواني مي دهند به جهت گفتماني تازه با آثار متاخر و مقايسه زيبايي‌شناسانه آنها در نمايش آثار همايون سليمي گردآوري شده‌اند.

تز پايان نامه دكتراي همايون سليمي مجموعه‌اي ارزشمند است از مقايسه تصويري بناها، سازه ها و نقوش ايراني، گنجي بالغ بر هزار صفحه كه گالري ايرانشهر قصد چاپ و نشر آن را دارد.

آشنایی با هنرمند این نمایشگاه

همایون سلیمی

آثار هنری این نمایشگاه