آثار سی مجسمه‌ساز در گالری ایرانشهر

۱۰ آذر ۱۳۹۶
30-sculptors

منتخبی از آثار سی مجسمه‌ساز ایران در ژانرها و دسته‌های متنوع، در گالری ایرانشهر بر پاست.

در بخشی از بیانیه نمایشگاه به قلم دکتر جواد مجابی چنین می‌خوانیم:

«اگرچه مدت‌هاست مرز بین نقاشی و مجسمه و نمایش و فیلم، کم‌رنگ شده و هنرهای بیابینی تازه‌ای ابداع گشته است اما دراین نمایشگاه «حجم‌آفرینی در فضا» محور اصلی «پژوهش و نمایش» شده است. کوشیده‌ایم دو نکته اساسی را مطرح کنیم؛ نخست اینکه مجسمه‌سازی در ایران پیشینه‌ای دراز دارد. نکته دیگر این که هنرمندان تجسمی ما به ضرورت دریافته‌اند اگرچه هر هنرمند در خلوت کارگاه خود به ابداع هنر آفرینشی دست می‌زند اما هنر یک کشور، یک عصر محدود به چند هنرمند یا یک دوره از هنر نیست بلکه مجموع کوشش‌های خلاقه هنرمندان یک رشته است که سپهر پهناوری از کوشش‌های جامعه هنرمندان را در تاریخ یک کشور و کل جهان فرهنگی پیش چشم آیندگان می‌آورد.»

فاطمه امدادیان، بدون عنوان، ۱۳۷۹، برونز، چهار نسخه، ۳۰x 20 x 8 سانتیمتر

در نمایشگاه «سی مجسمه، سی ‌‌مجسمه‌ساز» کارهای مجسمه‌سازانی از نسل‌های مختلف ارائه شده است. از ژازه تباتبایی، زنده‌یاد مهدی سحابی، شجاع‌الدین شهابی و بیژن نعمتی تا هنرمندان جوان‌تر مثل محمد مروستی، کیوان بیرانوند و فرزانه حسینی. این نمایشگاه به انتخاب قدرت‌‌الله عاقلی برگزار شده است.

مهدی شیراحمدی، بدون عنوان، ۱۳۹۶، چوب وخاتم، تک نسخه، ۸۷x 40 x 22 سانتیمتر

او در گفتگو با مرتضی کاردر چنین می‌گوید: «من تلاش کرده‌ام تا کارهایی از سه نسل از مجسمه‌سازان ایران در این نمایشگاه باشد، از مجسمه‌سازان نسل اول و مجسمه‌سازان نسل میانه و مجسمه‌سازان جوان. کارهایی را انتخاب کرده‌ام که تصویری از تاریخ مجسمه‌سازی معاصر ایران به‌دست دهد. در حقیقت کارهایم را از مجسمه‌سازان بدنه انتخاب کرده‌ام. هنرمندان جوان ما باید بدانند که مجسمه‌سازی چه راه دشواری را پشت سر گذاشته تا به اینجا رسیده است. باید بدانند چه کسانی پیش از آنها هنر مجسمه‌سازی را به پیش برده‌اند و به امروز رسیده‌ایم. تلاش بر این بوده که گذشتگان فراموش نشوند. گذشتگانی که بعضی‌هایشان زندگی خود را وقف مجسمه‌سازی کرده‌اند.

اثر بهمن دادخواه در نمایشگاه سی مجسمه در گالری ایرانشهر

حافظ روحانی در یادداشتی بر این رویداد می نویسد: « فضای وسیع ایرانشهر قابلیت این نگارخانه برای نمایش مجسمه‌ را نشان می‌دهد، به‌خصوص که وسعت فضا به بیننده امکان می‌دهد تا گرد مجسمه دور بزند و این امکان برای نمایش مجسمه‌هایی که به فضای آزاد در اطراف‌شان نیاز دارند، کمک فراوان می‌کند.». به گفته وی « در مجموع کیفیت آثار به نمایش درآمده خوب است؛ آثار شجاع‌الدین شهابی، زنده‌یاد مهدی سحابی، بهمن دادخواه، زنده‌یاد ایرج زند، حمیدرضا حکیمی، بهروز دارش، مریم سالور و … از نمونه‌های ممتاز کارهای آن‌ها به حساب می‌آید. آثار زنده‌یاد اسماعیل توکلی (مش‌اسمال)، ژازه تباتبایی، فاطمه امدادیان، کامبیز صبری، حسین شناور، محسن فولادپور، بهروز حشمت، تاها بهبهانی و … از بین نمونه‌های شناخته‌شده‌ این هنرمندان انتخاب شده است. با این‌حال همه‌ این آثار یا نمونه‌های مشابه‌شان بارها در نمایشگاه‌های گوناگون در همین سال جاری تحت عناوین مختلف در معرض تماشا گذاشته شده بودند.»

نمایشگاه «سی مجسمه، سی ‌‌مجسمه‌ساز» از دهم تا بیست‌ویکم آذر‌ماه ۱۳۹۶ در گالری ایرانشهر برپاست.