آلفرد جار برنده جایزه عکاسی هسلبلاد

۲۶ اسفند ۱۳۹۸
Blog Photo (5)

«هسلبلاد» بی‌‌شک از معتبرترین جوایز عکاسی دنیا است و دریافت آن دستاوردی بزرگ در مسیر عکاسی حرفه‌‌ای محسوب می‌‌شود.
بنیاد هسلبلاد به تازگی آخرین برنده خود را «آلفرد جار» اعلام کرده است؛ کسی که با عکس‌‌های مفهومی متمرکز بر مبارزات و ایستادگی‌‌های سیاسی در جهان شهرت یافت. جار جایزه صد و پنج هزار دلاری خود را در ماه اکتبر در مرکز هسلبلاد در گوتنبرگ دریافت خواهد کرد. او به لیست برندگان پرافتخار این بنیاد اضافه خواهد شد که اسامی چون سیندی شرمن، انسل ادمز، دایدو موریاما، ولید رعد، رابرت فرانک و گراسیلا ایتوربیده در آن به چشم می‌‌خورد. جار غالبا به بررسی نقش تصاویر در شکل دادن به دانسته‌‌های ما از سیاست جهانی می‌‌پردازد و آثاری با تمرکز بر مهاجرت و رفتار حکومت‌‌های دیکتاتوری خلق می‌‌کند که رسانه‌‌های مختلف چیدمان، مجسمه، عکس، اجرا و فیلم را دربرمی‌‌گیرد.
یکی از مهم‌‌ترین آثار او بیلبورد «نمادی برای آمریکا» است که اولین بار در سال ۱۹۸۷ در میدان تایمز نیویورک به نمایش درآمد و در آن جمله «این آمریکا نیست» را بر نقشه خالی ایالات متحده آمریکا می‌‌بینیم.
او پیش از این جایزه کمک هزینه «نابغه» مک آرتور و هنر ملی شیلی را دریافت کرده بود. آثار جار در چهار دوره از بینال ونیز و دو دوره از داکومنتا در کاسل نمایش داده شده است.