جدیدترین مجموعه نصرت­‌الله مسلمیان در ایرانشهر

۷ آذر ۱۳۹۸
Moslemian-7

آذرماه امسال گالری ایرانشهر میزبان جدیدترین مجموعه آثار نصرت­‌الله مسلمیان، یکی از مهم‌ترین هنرمندان نوگرای نقاشی معاصر ایران است. او در دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران در رشته نقاشی تحصیل کرد، در سال ۱۳۵۸ در دانشگاه هنر مشغول به تدریس هنر شد، و پس از آن در دانشگاه آزاد و موسسه ماه مهر تدریس نقاشی را ادامه داد. به‌گفتۀ حمید کشمیرشکن: «مسلمیان متعلق به نسلی از هنرمندان است که اساساً فعالیت حرفه‌ای خود را از اوایل دورۀ پس از انقلاب آغاز کردند و گواهی بر یکی از حساس‌ترین دوران‌های تاریخ ایران و حوادثی چون انقلاب و جنگ بودند… نسلی که به شکلی بنیادی‌تر با چالش‌های ژرف و دغدغه‌های فرهنگی درگیر بوده‌اند».

Untitled، ۲۰۱۹، Acrylic on Canvas، ۲۰۰×۲۰۰ cm

مسلمیان از کهن‌الگوها، نمادهای اساطیری و استعاره‌های شاعرانه که در گنجینۀ میراث گذشتگان یافته است، انگاره‌های نو می‌آفریند. وی که در تمام دوره­های کاری خود به دغدغه­های اجتماعی و تجربه زیسته اهمیت داده است، قطعات و عناصر تابلوهایش را کلاژگونه در کنار یکدیگر قرار می­دهد و حس و اندیشه مخاطب را با لایه­ها و نشانه­های پیچیده­ی آثارش درگیر می­کند. به گفته رویین پاکباز: «مسلمیان مسئله‌ای را پیش روی نقاشی خود می‌نهد که حل آن مستلزم دستیابی به یک زبان تلفیقی جدید است که این، کندوکاو در دو قلمرو زیبایی‌شناختی مختلف را ایجاب می‌کند. اما طرح مسئله سنت و نوآوری برای هنرمندی انسان اندیش چون مسلمیان یک سلسله پرسش‌های فلسفی را نیز پیش می‌آورد، بویژه آن که هویت انسان معاصر ایرانی از دغدغه‌های اساسی او است.»

در مجموعه اخیر که دومین نمایشگاه  انفرادی این هنرمند در گالری ایرانشهر است، گزیده‌ای از آثار هنرمند طی دو سال اخیر به نمایش درآمده است. در این مجموعه، شیوه شناخته‌شدۀ ملسمیان در فضاسازی پیچیده و چندگانه، تلفیق فیگوراسیون و انتزاع، تعدد ساحت‌های فضایی و تعلیق زمانی و مکانی، همراه با نوآوری‌هایی در روند معمول هنرمند قابل مشاهده است. در این نمایشگاه، هنرمند به طراحی‌های خودانگیخته و بیانگر خود مجال حضور بیشتر و بارزتری داده است و در کنار سطوح و کیفیت استعاری رنگ، تسلط عنصر خط با همۀ کیفیات تاثیرگذارش در این مجموعه به چشم می‌‌آید.

Untitled، ۲۰۱۹، Acrylic on Canvas، ۲۴۴×۱۷۸ cm