اسکن ده گیگاپیکسلی «دختری با گوشواره مروارید اثر یوهانس ورمیر»

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210509_155100_1

قرن‌هاست که یوهانس ورمیر با اثر«دختری با گوشواره مروارید» عاشقان هنر را مجذوب خود کرده است. کسانی که خوش‌شانس بوده‌اند تا این شاهکار را از نزدیک و در محل اقامت آن در موزه مائریتشویس دیده باشند، می‌دانند که اثری هنری چقدر می‌تواند مجذوب‌کننده باشد. با این حال به لطف امیلین لئونهارت و وینسنت ساباتی و همکاری میکروسکوپ دیجیتال Hirox 3D، می‌توان جزئیات بسیار دقیقی از این نقاشی را از نزدیک مشاهده کرد. این دو دانشمند اثر «دختری با گوشواره مروارید» را با استفاده از تجهیزات خاصی اسکن کردند که جزئیات را با کیفیت بسیار بالا ثبت می‌کند. اکنون می‌توانید هر ترک و لکه رنگ تا عرض ۴.۴ میکرون را در هر پیکسل مشاهده کرد.
اسکن کامل از این اثر در موزه مائریتشویس انجام شد و حدود ۹۱۰۰ عکس از این اثر گرفته و در کنار هم قرار داده شد تا تصویر سه‌بعدی ده گیگاپیکسلی این اثر تهیه شود. ده ناحیه خاص اثر مانند گوشواره و چشم‌ها را می‌توان با جزئیات دقیق و به‌صورت سه‌بعدی مشاهده کرد. توپوگرافی اثر، نقاطی را که ورمیر از بیشترین لایه رنگ استفاده کرده را نمایش می‌دهد.
این اسکن در ابعادی دقیق است که به مورخان و دانشمندان آثار هنری این امکان را می‌دهد تا رنگدانه‌های مورد استفاده ورمیر را نیز شناسایی کنند. ابی وندرویر مدیر پروژه بعد از دیدن جزئیات رنگدانه‌ها شگفتی خود را از استفاده ورمیر از رنگ لاجوردی با کیفیت به این بالائی ابراز داشت. در قرن هفدهم میلادی رنگ لاجوردی از ارزشی بیش از طلا برخوردار بوده است.
موزه مائریتشویس که خانه اثر «دختری با گوشواره مروارید» است این روزها به‌علت شیوع کووید-۱۹ موقتاً تعطیل است؛ اما با وجود این اسکن دقیق از اثر جایگزین مناسبی برای علاقمندان به این اثر فراهم آورده است.
علاوه بر امکان ارزیابی تکنیک نقاشی ورمیر برای مورخین و دانشمندان این اسکن ترمیم‌هائی که پیش از این بر این اثر صورت گرفته را واضح‌تر‌ به‌نمایش می‌گذارد.