“مشهورترین مجسمه میکل آنژ در اکسپوی دبی سانسور شد”

۲۵ مهر ۱۴۰۰
WhatsApp Image 2021-10-17 at 16.14.14 (3)

نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ که سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به تعویق افتاده بود، اکنون در حال برگزاری است و تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ برپا خواهد بود. در این نمایشگاه بین‌المللی شش ماهه، ۱۰۹ کشور حضور دارند.
بازدیدکنندگان این نمایشگاه امیدوار بودند بتوانند نسخه سه‌بعدی بازسازی شده مجسمه داوود میکل آنژ را در غرفه ایتالیا این نمایشگاه از نزدیک ببینند. نسخه‌ مجسمه داوود با استفاده از تکنولوژی چاپ سه‌بعدی ساخته شده و با ارتفاع بیش از ۵ متر دقیق‌ترین نمونه بازسازی شده این مجسمه است.
در گالری آکادمی فلورانس آنچه بازدیدکنندگان از این مجسمه می‌بینند تصویری کامل و در کمال شکوه از برهنه مرد قهرمان میکل آنژ است. با این حال در دوبی بازدیدکنندگان، از غرفه ایتالیا در نمایشگاه جهانی که مدتها منتظرش بودند، فقط می‌توانند نمای سر و شانه‌های مجسمه را ببینند زیرا قسمت‌های خصوصی بدن این مجسمه در یک محفظه مدور قرار گرفته که بخش‌های میانی را پوشانده است.
در ابتدا گفته شد که بدلیل برهنه بودن مجسمه، بخشهائی از آن سانسور شده تا بازدیدکنندگان مسلمان اکسپو آزرده خاطر نشوند. بعد از انتشار خبر، غرفه‌داران پاویون ایتالیا نسبت به آن واکنش نشان دادند و اظهار داشتند که این شکل از نمایش در واقع به دلیل رویکرد مفهومی نمایشگاه است و قصد سانسور مجسمه را نداشته‌اند. اما یکی از کارکنان غرفه که تمایلی به افشای نامش نداشت دراین مورد گفت:«ما خیلی دیر متوجه شدیم که آوردن یک مجسمه عریان به کشوری اسلامی کاری اشتباه است و در ابتدا در صدد بودیم که مجسمه را با پارچه بپوشانیم»
این شکل از نمایش مجسمه انتقادات زیادی در پی داشته است.