بقایای آخرین گل سرخ

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210508_134310_0

در ساعات ابتدایی عصر سه‌‌شنبه، دو انفجار مهیب در بندر بیروت بیش از صد کشته، پنج‌هزار مجروح و صدها مفقود بر جا گذاشت. بنابر گزارش‌‌ها این حادثه ناشی از انفجار ٢٧۵٠ تُن نیترات آمونیوم نگهداری شده در یکی از انبارهای واقع در بندر بوده است.
بیروتِ ظریف و زیبا اکنون مبهوت ابعاد گسترده‌‌ خسارت‌‌هایی است که بسیاری جنبه‌‌ها از جمله صحنه هنری مشهور آن را تحت‌‌تاثیر قرار داده است. گالری‌‌های هنری مهمی از بین رفته‌‌اند؛ گالری مرفا در نزدیکی بندر بیروت، شعبه بیروت گالری اُپرا و گالری تانیت که میزبان نمایشی از عابد الکدیری بود با عنوان «بقایای آخرین گل سرخ». گالری سفیر سملر در منطقه کارانتینا، بنیاد هنری دَلول که محل نمایش و نگهداری مجموعه بزرگی از آثار هنری مدرن و معاصر دنیای عرب بود و گالری جنین روبیز در محله رُشَه نیز آسیب‌‌های جدی دیده‌‌اند.
انفجارها نیمی از بیروت را ویران کردند. موزه سورسوک قلب فرهنگی بیروت در دهه ١٩۶٠، در سال ٢٠١۵ پس از مرمتی پرهزینه بازگشایی شد و اکنون حتی سازه ساختمان دچار آسیب‌‌های جدی شده و این درحالی است که لبنان در شرایط اقتصادی نابسامانی به سر می‌‌برد. به گفته مدیر موزه: «این بزرگترین انفجاری بود که تاکنون دیده بودم. موزه ویران شده است و نمی‎‌دانم چطور می‌توانیم هزینه شیشه‌های جدید پنجره‌‌ها و درهای ورودی را بپردازیم. ما توانایی خرید مصالح جدید را نداریم و بسیاری از آثار هنری نیز آسیب دیده‌‌اند. امروز نتیجه پنج سال کار مداوم را در ویرانه‌‌های این ساختمان می‌‌بینیم. حادثه‌‌ای که از جنگ داخلی لبنان نیز مخرب‌‌تر بود.»؛ همچنین حراج هنری بیروت که به دلیل شیوع ویروس کرونا تا سال ٢٠٢١ به تعویق افتاده بود با توجه به وقوع این فاجعه در سایه سرنوشت نامعلومی قرار گرفته است.