معرفی اولافور ایلیاسان، هنرمند دانمارکی-ایسلندی، به عنوان سفیر صلح سازمان ملل

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210503_165746_0

سازمان ملل متحد در حمایت و تقدیر از پروژه‌های اولافور ایلیاسان، هنرمند دانمارکی-ایسلندی، او را به عنوان سفیر صلح معرفی کرد. پروژه‌های او اغلب در واکنش به تغییرات اقلیمی و دغدغه‌های محیط‌زیستی با اهداف توسعه پایدار شکل گرفته‌اند.
اُلیاسون در سخنرانی خود اعلام کرد: «همه باید موضوع تغییرات اقلیمی را جدی بگیریم و برای یافتن پاسخ سریع و مناسب در برابر این بحران به علم اعتماد کنیم و دانش، خلاقیت و تمام انرژی خود را گرد هم آوریم.»
او در چیدمان «ساعت یخ»، که در سال ٢٠١۵ در پاریس و به مناسبت برگزاری اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل انجام شد، تکه‌های عظیم یخ را از دریاهای اطراف گرین‌لند به محوطه مقابل ساختمان پانتئون منتقل کرد؛ این یخ‌ها تا زمانی که کامل ذوب شوند در فضای عمومی قرار داشتند. این پروژه نمادی از تاثیر تغییرات اقلیمی بر محیط‌زیست بود و در سال ٢٠١٨ در لندن نیز اجرا شد.
اُلیاسون از یخچال‌های طبیعی ایسلند در سال ١٩٩٩ و ٢٠١٩ عکاسی کرده است که عکس‌های این دو مجموعه امسال در نمایشگاهی در کنار یکدیگر به نمایش درمی‌آیند تا بخشی از تاثیرات فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی در بیست سال گذشته را آشکار کنند.
از دیگر اقدامات او تاسیس موسسه «خورشید کوچک» برای جایگزین کردن انرژی خورشیدی با سوخت‌های فسیلی در مناطق محروم از برق است که لامپ‌های قابل حمل و کوچک خورشیدی برای ساکنان این مناطق تولید می‌کند.