بنکسی واثری جدید بر دیوار زندانی در بریتانیا

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
banksy-mural-prison_5292980

اخیراً دیوارنگاره‌ای که یک زندانی در حال فرار را به تصویر کشیده‌است بر روی زندانی در بریتانیا دیده شده‌است. شباهت این نقاشی و آثار «بنکسی» نقاش مشهور خیابانی باعث شده تا این احتمال داده‌شود که «بنکسی» خالق این دیوارنگاره است.
این نقاشی بر روی دیوار زندان متروکه «ریدینگ» واقع در جنوب انگلستان خلق شده‌است. «اسکار وایلد» شاعر مشهور ایرلندی زمانی در همین زندان زندانی شده‌بود. «وایلد» طی محاکمه‌ای در سال ۱۸۹۵ به‌زندان فرستاده شد و آخرین اثر منتشر شده خود را در همین زندان با نام «ناله‌هایی از زندان ریدینگ» سرود. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد این نقاشی «وایلد» را به‌تصویر می‌کشد که با استفاده از ملحفه‌های وصل شده به یک دستگاه تایپ از دیوار آویزان شده است.
دو روز پیش بنکسی با انتشار ویدئوای از روند خلق اثر، تائید کرد که نقاشی «زندانی در حال فرار» اثر اوست. در این ویدئو که با برنامه‌ای از باب راس آغاز می‌شود مراحل اجرای اثر را به‌نمایش می‌گذارد. در این فیلم، ابتدا باب راس یکی از برنامه‌های محبوب خود را معرفی می‌کند و در ادامه بنکسی نشان می‌دهد که به طور مخفیانه اثر را با عنوان “خلق فرار” در دیوار خارجی زندان ریدینگ در شب اجرا می‌کند.
زندان ریدینگ در سال ۲۰۱۳ تعطیل شد. در حال حاضر آینده این زندان نامعلوم است و طبق گزارشات حاصله قرار است تا ۱۵ مارس شورای بخش ریدینگ تصمیم نهائی خود را مبنی بر تبدیل زندان به یک مکان هنری و یا فروش زمین به انبوه‌‌سازان منطقه اعلام کنند.