تصاویر لایه‌ به لایه در کنار هم قرار می‌گیرند تا آثاری باشکوه ‌را بنمایش بگذارند

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210509_154221_0

آثار هنری دیوید اسپریگز در فضایی مابین فضاهای دوبعدی و سه‌بعدی جای گرفته است. وی در آثار خود به پدیده‌هائی مانند فضا، زمان، حرکت، رنگ، سیستم‌های بصری و نظارت، شکل و ادراک می‌پردازد. اسپریگز در سطح بین‌المللی بخاطر نصب‌های بی‌نظیر سه‌بعدی در مقیاس بزرگ معروف است و از تکنیکی استفاده می‌کند که در سال ۱۹۹۹ با لایه‌بندی تصاویر شفاف، خود ابداع کرده است. دیوید اسپریگز در حال حاضر در ونکوور مستقر است. وی در سال ۱۹۷۸ در منچستر انگلیس متولد شد و در سال ۱۹۹۲ به کانادا مهاجرت کرد. وی مدارک تحصیلی خود در درشته هنرهای زیبا را از دانشگاه کنکوردیا، مونترال و دانشگاه امیلی‌کار در ونکوور دریافت کرد. وی نمایشگاه‌های بین‌المللی در گالری‌ها و موزه‌هایی مانند موزه ویلتشر در انگلیس، آرسنال مونترال در کانادا، پنجمین دوسالانه پراگ در جمهوری چک، گالری لوئی‌ویتان در ماکائو و نهمین دوسالانه شارجه در امارات را به نمایش گذاشته است. کارهای او را می‌توان در بسیاری از مجموعه‌های معتبر مانند موزه هنرهای زیبا مونترال و موزه ملی هنرهای زیبای کبک یافت.
آثار این هنرمند معمولاً در ابعاد عظیم و معلق خلق می‌شوند و با رنگ‌آمیزی قطعات و استفاده از اِلمانهای شناخته‌شده تکمیل می‌شوند. گرچه بسیاری از کارشناسان آثار او را در دسته هنردیدمانی قرار می‌دهند اما در واقع او از ماهیت واهی چیدمانهای لایه‌ای بعنوان ابزاری برای تحقق یک مفهوم عمیق‌تر استفاده می‌کند.
استراتژی نصب‌های اسپریگز به بیننده این اجازه را می‌دهد تا با دسترسی به کناره‌های نصب، جایی که ورق‌ها جداگانه قابل رویت هستند و عمق ایجاد شده توسط لایه‌ها بنمایش گذاشته می‌شود، برداشت خود از اثر را تحلیل کنند. محیط مجازی اسپریگز، مانند تخیل یا هولوگرام‌ها، توهم حضور فیزیکی بدون جسمانیت را ایجاد می‌کند. درعوض، جسمانیت آن در قلمرو بصری و پردازش ذهنی ما از تصاویر آثار بوجود می‌آیند.