ماسک‌ها، نمادی از هویت

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210508_120912_0

محمد موسَلَم، هنرمند فلسطینی در سال ۲۰۱۵ پروژه‌‌ای مفهومی با دوختن ماسک‌‌های صورت در غزه اجرا کرد و با شیوع ویروس کرونا این پروژه جانی دوباره گرفته است. هنگامی که شهر غزه در محاصره بود او با استفاده از پارچه چفیه ماسک‌‌هایی برای بیمارستان‌‌های غزه تهیه می‌‌کرد. به گفته هنرمند: «در ابتدا به عنوان نمادی از فلسطین و نشانه محافظت از خود، هویت و سرزمین بود اما حالا ماسک‌‌ها محافظی در برابر بیماری کووید ۱۹ و یادآور فرهنگ فلسطین هستند.» که اکنون تحت نظارتِ از راه دور او ساخته و توسط اعضای آژانس‌‌های امدادرسانی بین المللی تا ماه آینده به بلژیک می‌‌رسند (با توجه به محدودیت‌‌های اعمال شده توسط دولت اسرائیل خارج کردن هر وسیله‌‌ای از مرزهای غزه تقریبا غیرممکن است.). رویه ماسک‌‌ها از چفیه و قسمت داخلی آنها از پارچه کتان است.
موسلم که آثارش اغلب با وسایل سنتی فلسطین ساخته می‌‌شود پناهنده‌‌ای است که با خوانواده‌‌اش در کانادا زندگی می‌‌کند و دیگر نمی‌‌تواند به غزه بازگردد. اجرای دوباره این پروژه برای او «بازگشت دوباره به خانه است.»
بحران همه‌‌گیری کووید ۱۹ امکان جابه‌‌جایی و سفر را محدود کرده و به عقیده موسلم شرایطی چون اوضاع کنونی فلسطین در همه جهان برقرار کرده است. حالا همه ما شبیه به مردم اهل غزه هستیم؛ به دام افتادگانی در یک مکان.