کتابی از عکس‌های کلیسای سیستین با قیمت بیست و دو هزار دلار

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210509_154001_0

عکسهائی از کلیسیای سیستین واقع در واتیکان با ۹۹.۴ درصد وضوح تصاویر و رنگ، در سه جلد بچاپ رسیده است. بازدید از کلیسیای سیستین در واتیکن تقریباً برای بازدیدکنندگان غیرممکن است. به همین منظور شرکت انتشارات «کالو ‌اووی آرت اند اینترتیمنت»، مجموعه‌ای سه جلدی از تصاویر این کلیسای کوچک در واتیکان را با مقیاس ۱:۱ به چاپ رسانده است. هر جلد حدود ۶۱ سانت ارتفاع دارد و با چرم سفید و ابریشم جلد شده است و با قیمت ۲۲ هزار دلار بفروش می‌رسد. بگفته ناشرین این کتاب پرداخت این قیمت برای کتابی که می‌تواند اثری از میکل‌آنژ را به خانه شما بیآورد و با توجه به قیمت آثار هنری در بازار هنر رقم زیادی بحساب نمی‌آید.
این کتاب با تلاش تیم تهیه‌کننده در ۶۷ روز متوالی با دقیقترن دوربینهای موجود، عکاسی شده و ۲۷۰ هزار قطعه عکس تهیه شده و با تطبیق عکسها با آثار، رنگ دقیق تصاویر بدست آمده تا نتیجه‌ای با وضوح ۹۹.۴ درصد را در اختیار بینندگان قرار دهند.
شرکت کال‌اِووی در ابتدا قصد داشت نسخه‌ای دوجلدی از عکسهای این کلیسا را که در سال ۱۹۹۱ به قیمت هزار دلار تهیه و در اختیار مخاطبین قرار می‌گرفت را بروز رسانی کند؛ اما بعد از تحقیقات، شرکت متوجه شد که واتیکان در حال مذاکره برای دیجیتالی شدن عکسهای این کلیسا با یک شرکت ایتالیائی است، پس پیشنهاد خود را مبنی بر چاپ این کتاب نفیس به واتیکان داد. واتیکان اجازه چاپ ۶۰۰ نسخه از این کتاب به زبان انگلیسی را داده است و چاپ مجدد این مجموعه فعلاً در دستور کار شرکت نیست.
تعدادی از این کتاب سه جلدی پیش فروش شده است و شرکت کال‌اووی در نظر دارد که تعدادی از این کتاب در مجموعه‌های عمومی قرار گیرد تا نسلهای آینده به این کتاب دسترسی داشته باشند.