مرمت‌های اشتباه یا ایجاد جاذبه توریستی برای جذب گردشگران؟

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210509_154342_4

در ماه‌های گذشته اخبار متعددی از مرمت‌کارانی که در نهایت بی‌دقتی آثار تاریخی را در سراسر دنیا ترمیم کرده و فجایع باور نکردی ببار آورده‌اند مطرح شد.
مرمتهای نادرست دامنگیر آثار زیادی در جهان بخصوص در اسپانیا شده و اینبار نیز فاجعه‌ای دیگر رقم خورده است. در شمال غربی اسپانیا در شهر پالنسیا، مرمت سرستونی در یک بنای مربوط به قرن بیستم توجه رسانه‌ها را بخود جلب کرده است. این سرستون که روزگاری صورت خندان زنی را در کنار چند راس دام نشان می‌داد بعد از مرمت شباهت فراوانی به رئیس‌جمهور وقت آمریکا، دونالد ترامپ پیدا کرده است یا شاید آدم فضائی که در فیلم جنگ ستارگان دیده‌اید یا حتی چهره‌ای که تنها در کابوسهای شبانه دیده می‌شود!!
تصویر این مرمت بد قیافه روز شنبه هفته پیش در فیسبوک هنرمند این شاهکار بنمایش گذاشته شد!
هشت سال پیش شاهکاری در کلیسائی در شهر بورخیا مرمت شد و این شهر را تبدیل به یک قطب گردشگری کرد تا تنها در طول یکسال پنجاه هزار گردشگر از این مرمت کم نظیر بازدید کنند. امروز با تکمیل این مرمت بازار گردشگری برای بازدید از این شاهکار جدید مجدد داغ خواهد شد.
البته مقامات شهر پالنسیا از این مرمت بسیار ناخشنود هستند اما با توجه به رونق شهر بورخیا در هشت سال گذشته و درآمدزائی فراوانی که مرمت اشتباه برای این شهر داشته، پالنسیا نیز تبدیل به مکانی پر بازدید خواهد شد.
با وجود تمام مزایائی که این مرمت برای شهر پالنسیا خواهد داشت صنف مرمتکاران از این اتفاق ابراز ناخشنودی کرده و طی توئیتی اعلام داشتند که این اقدام نه تنها یک مرمت نیست بلکه مداخله‌ غیرحرفه‌ای در هنر است که تجربه و اقدامات حرفه‌ای این صنف را زیر سئوال برده است.
شاید صنف صنعتگران و رؤسای اماکن باستانی اسپانیا پس از این در انتخاب مرمت‌گر برای ترمیم اماکن خود توجه بیشتری داشته باشند.