پر‌ی‌یوش گنجی

تبریز
، 
1945

پری‌یوش گنجی هنرمند نقاش و مدرس دانشگاه، در سال ۱۳۲۴ (تبریز) در خانواده‌ای مهاجر متولد شد. او اصول پایه نقاشی را در هنرستان دخترانه بهزاد فراگرفت و فنون طراحی و چاپ پارچه را زیر نظر پدرش آموخت. برای تحصیل در رشته نقاشی به انگلستان، آلمان و فرانسه رفت؛ و در کالج سنت مارتین، دانشکده هنر چلسی و مدرسه عالی هنرهای زیبا (بوزار) پاریس فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۳۵۵ به ایران بازگشت و از آن زمان تا کنون در کنار برپایی نمایشگاه‌های متعدد از آثار نقاشی‌اش، به تدریس طراحی و چاپ پارچه مشغول بوده است.
درونمایه‌ اصلی‌ نقاشی‌های گنجی عناصر طبیعی همچون گل، رودخانه و درخت است که با برخوردی انتزاع‌گرا و بیانگر ترسیم شده‌اند و از احساسات پرشور و نیروی عشق به زندگی، امید و عواطف انسانی‌ حکایت می‌کنند که با زبانی منحصربه‌فرد ابراز شده‌اند. گنجی در هر مجموعه‌ معمولاً بر طیف خاص و محدودی از رنگ‌ها، مانند سفید، بنفش یا آبی تمرکز می‌کند و امکانات آن طیف را در آثار انتزاعی‌اش به آزمون می‌گذارد.

پری‌یوش گنجی در سال ۱۳۷۴ طی یک فرصت مطالعاتی به ژاپن سفر کرد تا روی موضوع انتقال هنر و نقوش ایرانِ ساسانی از طریق جاده ابریشم به شرق آسیا، و آثار هنری با نقشمایه‌های ساسانی در موزه‌های ژاپن پژوهش کند. وی در این دوره در ژاپن نقاشی آب‌مرکب را از استادان ژاپنی فرا گرفت و از آن زمان تا کنون این شیوه در نقاشی‌اش بسیار تاثیرگذار بوده است. گنجی شش سال مشاور فرهنگی بنیاد ژاپن در ایران بوده و در سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۵ دبیر نمایشگاه آثار هنری معاصر ژاپن و ایران در توکیو و تهران بوده است. او همچنین نماینده فرهنگی بنیاد ژاپن در ایران است.

آثار پری‌یوش گنجی در نمایشگاه‌‌های متعدد در سراسر جهان مختلف به نمایش درآمده‌اند و در مجموعه‌های مهمی در ژاپن، آمریکا و انگلستان محفوظ‌‌اند. او در سال ۱۳۹۴ نشان «خورشید تابان، انوار زرین» را از سوی دولت ژاپن دریافت کرد.

منتخب آثار پر‌ی‌یوش گنجی

نمایشگاه‌های پر‌ی‌یوش گنجی

GanjiView-5
شب، روز، شب / پری‌یوش گنجی
از ۸ اردیبهشت  
 تا ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

مصاحبه با پر‌ی‌یوش گنجی

اخبار مرتبط با پر‌ی‌یوش گنجی