مروری بر زندگی و آثارکریستین بولتانسکی

۳۱ تیر ۱۴۰۰
Portrait

کریستین بولتانسکی(Christian Boltanski) متولد فرانسه، مجسمه‌ساز، عکاس، نقاش و فیلم‌ساز بود. وی بیشتر به‌دلیل چیدمان‌های عکاسی و سبک‌ مفهومی خاصش در هنر معاصر فرانسه شناخته‌‌می‌شد. وی در ۶ سپتامبر ۱۹۴۴ در پاریس متولد‌ شد و چندروز پیش در ۱۴ ژوئیه در سن ۷۶ سالگی درگذشت.
بیشتر دوستان پدر و مادرش از بازماندگان جنگ نازی‌ها بودند. به‌گفته‌ی بولتانسکی داستان های جنگ و هولوکاست که والدین و دوستانشان پس از جنگ تعریف می‌کردند، برای او سرنوشت‌ساز بوده‌است. وی در سال ۱۹۸۸ به روزنامه تایمز گفت: “در آغاز زندگی یک هنرمند، اغلب یک ضربه روحی وجود دارد و برای من جنگ ضربه‌ی روحی بزرگی بوده‌است و همچنان معتقدم ما هنوز در جنگ هستیم، چیزی تغییر نکرده و نباید فکر کنیم که در صلح به‌سر می‌بریم، هنوز مهاجرانی در دریای مدیترانه می‌میرند، جنگ با چهره‌ای دیگر هنوز در جریان‌ است.
وی از اواخر دهه ۱۹۵۰ خلق آثارهنری خود را آغاز کرد اما تقریبا ده‌سال طول‌ کشید تا بواسطه‌ی ساخت چند‌ فیلم‌ کوتاه وچاپ خاطرات دوران کودکی‌اش شناخته‌شده وبه‌ شهرت‌ برسد.
در دهه‌ی ۱۹۷۰ شروع به ساخت آثارمفهومی کرد، او اغلب از اشیا پیدا‌شده، عکس‌های قدیمی یا از روزنامه‌ها و سایر مواد‌زائد استفاده‌می‌کرد.
انبوهی از لباس‌های دور‌ریخته‌شده در سال ۱۹۹۵ سهم وی در نمایشگاه‌ گروهی در گالری سرپانتین(Serpentine) در لندن بود به نام “مرا بگیر من مال تو هستم” – از بازدید‌کنندگان دعوت‌شد تا خودشان در تهیه این لباس‌ها کمک‌کنند.
هنر بولتانسکی قصد‌ دارد تا با چیدمان‌های خود واقعه‌ای خشونت‌بار همچون هولوکاست را با مدارک باقی‌مانده که گاها آزار‌دهنده و ناخوشایند هستند به مخاطب نشان‌ دهد تا کاملا واضح و بدون هیچ درگیری ذهن مخاطب را در برابر نابرابری‌ها و خشونت‌های تحمیل‌شده به بشر بیدار‌ کند.با استفاده از تصاویر، لباس‌ها، اشیا و یادگاری‌های باقیمانده از گذشتگان و ترکیب آن‌ها با وقایع سعی‌دارد تا با استفاده از استعاره حقیقت را یاد‌آور شود. بولتانسکی با یاد‌آوری خاطرات قصد پالایش‌اخلاقی و نمایش فقدان دارد تا شاید عبرتی باشد برای بینندگان. این هنرمند در زندگی خود، زندگی و مرگ و حافظه را کشف‌ می‌کند و اغلب با تمرکز بر هولوکاست، مرزهای بین واقعیت و داستان را محو‌ می‌کند.