نمایش آثار دیمین هرست در موزه بُرگزه رم

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210509_154910_8

مجموعه «گنجینه کشتی شکسته» دیمین هرست هنرمند بریتانیائی به موزه بُرگزه در رم منتقل می‌شود.
آثار حماسی این هنرمند در اواخر سال جاری در موزه بورگزه و در کنار آثاری از هنرمندانی همچون تیسیتن، کاراواجیو و برنینی به نمایش گذاشته خواهد شد. موزه‌ـ‌گالری بورگزه در قرن هفدهم توسط کاردینال بورگزه تاسیس شد و بیش از صد اثر را سفارش و خریداری کرد.
«گنجینه کشتی شکسته» برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ در دو موزه مجموعه‌دار فرانسوی فرانسوا پینو در ونیز به‌نمایش گذاشته شد. ۱۹۰ اثر به‌نمایش درآمده این هنرمند که هر دو موزه پینو را اشغال کرد. بیشتر آثار در پنج نسخه تولید شده‌اند که دو نسخه AP است که متعلق به خود دیمین هرست می‌باشند. این مجموعه بر اساس روایتی خیالی از کشف این آثار در بستر دریا خلق شده‌اند. چشم‌انداز هرست در این مجموعه، هنر معاصر را با گذشته ترکیب می‌کند و بیننده را وا می‌دارد تا در وضعیت مربوط به خود تجدید نظر کرده و مرزهای جدیدی ایجاد کند.
در این نمایش مجسمه‌هائی در ابعاد بزرگ و کوچک تهیه شده از برنز، مرمر و سنگ مالاکایت سبز رنگ به‌همراه مجموعه نقاشی‌های فضای رنگی از دیمین هرست به‌نمایش گذاشته خواهد شد. بگفته سخنگوی هرست تمامی این آثار به مجموعه هرست متعلق نیستند و تعدادی از آثار از مجموعه‌های خصوصی گردآوری شده است. وی همچنین توضیح داد که هزینه این نمایش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.
منتقدان نظرات متفاوتی در مورد این نمایش دارند. بسیاری معتقدند که مجموعه «گنجینه کشتی شکسته» می‌تواند باعث غرق شدن دوران حرفه‌ای هرست شود. از طرفی تعدادی از منتقدین بر این باوردند که این مجموعه هرست، برگشت کشتی تایتانیک به واقعیت است. گالری بُرگزه از ارائه جزئیات نمایش خودداری کرده است.