بازدید از موزه‌ها و گالری‌ها در دوران قرنطینه به کمک روبات

۳۱ فروردین ۱۳۹۹
Blog robot (3)

شما نمی‌توانید از موزه‌ها دیدن کنید اما روبات‌ها می‌توانند.
اپیدمی ویروس کرونا موزه‌ها و گالری‌ها را ناگزیر به ابداعات تازه کرده است. در حالیکه جهان هنر خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد و نمایشگاه‌های آنلاین برگزار می‌کند تعدادی گالری به استفاده از ابزار دیگری روی آورده‌اند تا مخاطبان از داخل فضای امن خانه با تجربه‌ای واقعی‌تر از دیدن هنر لذت ببرند؛ آنها از روبات‌ها برای برگزار کردن تورهای مجازی استفاده می‌کنند و اکنون بازدیدکنندگان برای قدم زدن در مسیرهای پیاده‌روی روبات‌ها در صف انتظار هستند. آنها می‌توانند با کنترل از راه دور روبات‌ها را در فضای نمایشگاه هدایت کنند.
هنگامی که موزه Hastings Contemporary در انگلستان نخستین‌ بار امکان استفاده از این ابزار برای برگزاری تورهای مجازی را اعلام کرد با استقبال فراوانی مواجه شد. صدها درخواست از جانب علاقمندان هنر برای شرکت در این برنامه ارسال شد که بنا بر بیانیه گالری اولویت امکان استفاده از فرصت آن با افرادی است که در معرض آسیب‌های روانی ناشی از قرنطینه قرار دارند.
در همین حال Avant Gallery که سه فضای نمایش در میامی، نیویورک و دبی دارد برای مجموعه‌دارانش یک تور روباتی ترتیب داده است که دیمتری پروت، موسس گالری در بررسی اولیه بازخورد آن به آرت‌نت نیوز گفت: «با استفاده از این تکنولوژی توانستیم مجسمه‌ای با سهم فروش هشتادهزار دلاری به فروش برسانیم و در این دوران پرچالش با روشی کاملا جدید با مشتریان ارتباط برقرار کنیم تا آنها را دوباره به داخل فضاهای خود بازگردانیم.» روبات‌های هر دو گالری مجهز به صفحه نمایشگری هستند که تصویر بازدیدکنندگان را نشان می‌دهد و در طول این تجربه کارکنان در گالری حضور دارند تا فضا و آثار را به مخاطبان معرفی کنند.