بنکسی هنرمند خیابانی انگلیسی در شرف از دست دادن آرم تجاری خود

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210509_143958_0

“بنکسی هنرمند خیابانی انگلیسی در شرف از دست دادن آرم تجاری(Trade Mark) خود”
در طی از دست دادن پرونده حقوقی شکایت بنکسی از یک شرکت تولید کارت پستال(Full Color Black) برای استفاده از دیوارنگاره استنسیل این هنرمند ” پرتاب‌کننده گل” که اصل آن در اورشلیم قرار دارد، احتمال از دست دادن آرم تجاری این هنرمند بیشتر شده است.در سال ۲۰۱۴ نمایندگان بنکسی، برای اثر “پرتاب‌کننده گل” بنکسی از اتحادیه اروپا درخواست موافقت این هیات با آرم تجاری کردند که در طی هفته گذشته بعد از دوسال مذاکره لغو شد. هیات مدیره این مجمع اعلام داشت که بعلت ناشناس بودن هویت بنکسی و غیرقابل تشخیص بودن مالکیت تام این هنرمند نسبت به اثر، اطلاق آرم تجاری غیرقابل انجام است. بگفته این هیات:”بنکسی با ترجیح بر مخفی ماندن هویتش و خلق دیوارنگاره‌ها بر اموال عمومی و یا بر اموال متعلق به دیگران و نه بر بوم و یا املاک شخصی نمی‌تواند ادعای تعلق آثار را داشته باشد.”
در اکتبر ۲۰۱۹ ، بانکسی یک مغازه با نام “آجر و هاون” با هدف محافظت از نشان تجاری خود در کرویدون، جنوب لندن افتتاح کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: “یک شرکت کارت تبریک به نشان تجاری من تعرض کرده است و در تلاشند با سواستفاده از نام من بتوانند “کالاهای جعلی بنکسی” خود را به طور قانونی بفروشند.”
بنکسی در مورد مغازه آنلاین خود گفت: این یک مغازه واقعی است که همه محصولات در یک استودیوی هنری و نه در کارخانه تولید می شوند.
خریداران باید نخست مشخصات خود را ثبت کنند و با پاسخ به این پرسش که «آیا هنر اهمیت دارد؟»، ثابت کنند که ربات نیستند.
آثار عرضه شده در این فروشگاه که شامل توپهای ساخته شده از کلاه ضد شورش پلیس و یا ماکتهایٔی از جلیقه ضدگلوله پلیس ضد شورش، به مذاق هیات مدیره اتحادیه اروپا خوش نیامده و بگفته بنکسی همین امر باعث روند نزولی پرونده بوده است.
پیش‌بینی‌های بنکسی در چند ماه گذشته روند درستی را طی نکرده‌اند و هفته گذشته نیز کشتی این هنرمند که برای کمک به پناهجویان به آبهای دریای مدیترانه روانه شده بود نیز گرفتار مشکلات فراوان شد.