تقلید زندگی از هنر، یا هنر از زندگی

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210509_154408_1

در آخرین اقدام هنرمند، فیلیپ کلبرت، می‌توانید تاثیرات هنر و زندگی را بر تجربیات مجازی فرهنگی این هنرمند ببینید. کلبرت در آخرین نمایشگاه خود با نام «دیجیتال لابستروپولیس/ شهر خرچنگها» از هنردوستان دعوت بعمل آورد تا از پروژه جدید وی در گالری ساتچی لندن دیدن کنند. این هنرمند پاپ بعلت به چالش کشیدن زندگی مدرن به ویژه فرهنگ معاصر در مقابل ریشه‌های آن بسیار شناخته شده است.
در این نمایش کلبرت بدلیل تداوم شیوع کرونا و لزوم رعایت مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی در اکثر نگارخانه‌ها و موزه‌های مهم جهان، از ربات‌ها به عنوان ابزاری ویژه برای بازدید از آثار هنری استفاده می‌کند.
نمایشگاه «دیجیتال لابستروپولیس/ شهر خرچنگها» با نمایش آثاری متنوع با موضوع خرچنگ‌ها، شامل تابلوهای نقاشی‌ و مجسمه‌های بزرگ، در گالری ساتچی لندن افتتاح شد. وجه تمایز این نمایشگاه با دیگر نمایشگاه‌ها در این است که علاقه‌مندان می‌توانند به صورت دیجیتال و از طریق ربات‌های مخصوص از آثار بازدید کنند. هر بازدیدکننده می‌تواند با استفاده از گوشی هوشمند یا رایانه خود، کنترل یک ربات را از راه دور در دست گرفته و از این طریق در گالری گشت بزند.
با وجودی که همه ما امیدواریم که روزی شر این بیماری از سر جهان کوتاه شود و به روزهای قبل از پاندمی بازگردیم و براحتی بتوانیم در اماکن عمومی مورد علاقه‌مان گشت بزنیم، اما این نمایش بازتابی از جهان آینده را بنمایش می‌گذارد که این امکان را برای بشریت فراهم می‌آورد تا بدون حضور فیزیکی در اماکن بتواند از امکانات آن توسط رباتها برخوردار شود.