سایه ویروس جدید کرونا بر عالم هنر

۸ اسفند ۱۳۹۸
Blog Corona (2)

ویروس کرونا از ماه ژانویه جهان را وحشت زده کرد. ویروسی تنفسی که اکنون به بیش از بیست و چهار کشور جهان سرایت کرده است و ده‌ها هزار نفر را مبتلا کرده و موجب مرگ بیش از سه هزار نفر شده است؛ با این‌حال سیزده‌هزار فرد مبتلا به این ویروس بهبود یافته‌اند و این یعنی امید.
در پی بحرانی شدن وضعیت شیوع ویروس کرونا، بازارها و نمایشگاه‌های هنری مانند سایر حوزه‌ها تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند. هفته‌ها پس از آنکه برگزارکنندگانِ آرت بازل هنگ کنگ برگزاری نمایش ماه مارس را به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس به تعویق انداختند، نگرانی‌ها درباره تعطیلی سایر اتفاق‌ها و رویدادهای هنری در سرتاسر اروپا و نقاط دیگر افزایش یافته است.
ایتالیا مرکز شیوع ویروس در خارج از آسیا است و مقامات ایتالیایی در تلاش برای کاهش شیوع آن علاوه بر تعطیلی مدارس، بازی‌های ورزشی و کارناوال‌ها، تمامی موزه‌ها و موسسات فرهنگی شمال ایتالیا و شهرهای ونیز، میلان و تورین را تعطیل اعلام کرده‌اند. در آلمان نگرانی از گسترش ویروس موجب تعطیلی نمایشگاه «نور+ساختمان» در فرانکفورت شده است، نمایشی پربازدید که در دوره گذشته بیست و دو هزار مخاطب جذب کرده بود.
در حالیکه تعطیلی‌های گسترده اروپا را درمی‌نوردد هشدارهایی درباره شیوع ویروس در آمریکا شنیده می‌شود. هرچند همچنان اخباری بر مبنی تغییر برنامه‌های نمایشگاه فریز نیویورک منتشر نشده اما مدیران اجرایی آرمری شو، نمایشگاه بین‌المللی هنر مدرن، در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که به منظور محافظت از سلامتی برگزارکنندگان و مشتریان در پی یافتن بهترین راهکار برای نمایش هستند.
در این میان هنرمندان بسیاری به ویروس کرونا، سانسور این بیماری و رنجی که در پی دارد واکنش نشان داده‌اند که آثار برخی از آنها را در عکس‌های این خبر خواهید دید.