سعید خاورنژاد نقاش و موزیسین ایرانی در ششمین دوره فستیوال دُ سَن سِسیل

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210505_112205_0

سعید خاورنژاد نقاش و آهنگساز مقیم فرانسه است که آشنایی‌‌اش با نقاشی و موسیقی از دوران کودکی هم‌‌پای یکدیگر شکل گرفت و به سبب تحصیل و فعالیت در هر دو رشته به عنوان نقاش و موسیقی‌دان در ایران و سایر نقاط جهان شناخته می‌شود.
او پس از دریافت جایزه نقاشی نورماندی (۲۰۱۷) و در خلال آشنایی با میشل فورنیه(رئیس انجمن سن پیر لَگَرِن)، برای ساخت قطعه‌ای در پروژه «شرق و غرب» به بیست و ششمین دوره فستیوال «دُ سَن سِسیل» دعوت شد. این کنسرت که در بیست و چهارم نوامبر در نورماندی فرانسه برگزار شد شامل دو قطعه از آخرین نوشته‌های او، ترکیبی از ساز کمانچه و مجموعه سازهای بادی اروپایی بود.
نام اولین قطعه «آرناواک»، هم‌نام اَرنواز دختر جمشیدشاه و پیام‌آور آینده روشن از جانب طبیعت است که در آن ساز ایرانی و اروپایی در ترکیب با یکدیگر از فضای کلاسیک فاصله می‌گیرند و فرم‌هایی تازه‌ می‌سازند. نوازندگان آنسامبل در حین اجرا سر و صداهایی شبیه به موسیقی‌های آیینی ایجاد می‌کنند و در عین حال بخش‌های مربوط به ساز خود را می‌نوازند.
قطعه دوم در ستایش زنان ایرانی با عنوان «دختران آبی» (۲۰۱۷)، براساس ضرب‌المثلی فرانسوی «باید هم‌صدا با گرگ‌ها شد» نوشته شده است. در این اجرا زنی با صداهایی شبیه به زوزه گرگ گروه را همراهی می‌کرد و اشعاری از مراسم زار در پس‌زمینه خوانده می‌شد. همچنین وفا هَرباوی، شاعر و موسیقی‌دان معروف تونسی و سعید خاورنژاد بخشی از قطعه را در قالب دونوازی اجرا کردند.

سعید خاورنژاد یک نمایش انفرادی در گالری ایرانشهر برگزارکرده است و همکاریش با گالری ادامه دارد.