مجسمه‌های جادوئی مجسمه‌ساز استرالیائی

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210509_155252_5

کن آونسورث در سال ۱۹۳۱ در ملبورن متولد شد. وی در دانشگاه ملبورن، کالج معلمان ملبورن و مدرسه هنر ملی سیدنی تحصیل کرد. وی چندین سمت تدریس، از جمله مدرس مجسمه سازی کالج آموزش عالی سیدنی را بر عهده داشته است. آونسورث نمایشگاه‌های انفرادی بی‌شماری در استرالیا و کشورهای دیگر برگزار کرده‌است. شرکت در بینال پاریس، استانبول و ونیز باعث شهرت بیشتر این هنرمند در سراسر دنیا شده‌است.
شهرت آونسورث به سالهای ۱۹۷۰ و با ادغام پرفورمنس و هنر بدن با فرمهای مفهومی در مجسمه‌سازی بازمی‌گردد. پرفورمنس “پنج صحنه دنیوی از مجسمه مذهبی” با استفاده از بدن هنرمند به عنوان نوعی مجسمه‌سازی مینیمالیستی شروعی بود بر آثار آونسورث.
هنر و اجراهای آنسورث غالباً برای مدتی کوتاه برگزار می‌شوند و تنها در حافظه کسانی که روزگاری آن را از نزدیک دیده‌اند و یا فیلم یا عکسی از اجرا را در اختیار داشته‌اند تا همیشه حک خواهد شد. هنر او پر از تناقضات آشکار است. او حماسه‌های بزرگ زندگی و مرگ را همانند جادوگری با چوب جادوئی خود و تنها با یک حرکت به مجسمه‌های برجسته و ماندگار تبدیل می‌کند. او به دلیل مجسمه‌سازی و منطق دقیق سنگ‌های برجسته یا معلق مورد تحسین فرمالیست‌ها قرار می‌گیرد، در حالی که دیگران به اکسپرسیونیسم نقاشی‌ها و نمایشی بودن نمادین چیدمانهای سینتیک او واکنش نشان می‌دهند. در بسیاری از پرفورمنسهای اولیه، آنسورث بدن خود را در حالت تعلیق نگه می‌داشت، گوئی که بین آگاهی و ناخودآگاهی و جهان مادی و غیرمادی جابجا می‌شود. در اجرای این پرفورمنسها به نظر می‌رسید هنرمند به دام افتاده، درخود پیچیده و یا محدود شده‌است. این آثار فقط در مورد تعادل و روابط قراردادی نیستند، بلکه تجارب خشن و کلاستروفوبیکی هستند که بسیاری از مجسمه‌های او این مضمون را دنبال می‌کنند.
محبوبیت اجراها و مجسمه‌های آنسورث مخطبین زیادی را از اقشار مختلف در بر می‌گیرد. جلوه‌های زیبائی شناختی در کنار هذیان روان‌پریشی همزمان در آثار این هنرمند می‌تواند مخاطب را در آن واحد بخنداند و به گریه وا دارد. او به اندازه اکثر ما زندگی کرده و رنج کشیده‌است تا با هنر خود بتواند عمیق‌ترین ترس‌ها، شادی‌ها و رازهای ما را منعکس کند. هنر به ندرت جادو می کند، اما آثار آونسورث تقریباً همیشه این کار را انجام می‌دهد.