کوهی از هویج‌ها، ورودی شیشه‌ای دانشگاه گلداسمیت در لندن را مسدود کرد

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
iranshahrgallery_20210509_144201_0

روز چهارشنبه، دانشجویان دانشگاه گلداسمیت لندن شاهد ریخته شدن ۳۲ تن هویج بر در ورودی دانشگاه بودند.
در ابتدا این عمل یک شوخی بنظر می‌رسید، اما مشخص شد که این آخرین اثر هنری «رافایٔل پرز ایوانز» در نمایش دانشگاه گلداسمیت با محوریت تنشهای زندگی شهری و پیچیدگیهای زندگی روستایٔی می‌باشد. اثر با نام زمین‌‌گیری(Grounding) از عمل ریختن( Dumping) وام گرفته شده است که کشاورزان اروپایٔی برای نشان دادن اعتراض خود به بی‌ارزش شدن عمل کشاورزی در دید مصرف‌کنندگان و نهادهای بی‌تفاوت دولتی با ریختن محصولات بر در ادارات و مسدود کردن بخشی ازساختمان انجام می‌شود. در سال ۲۰۰۹ دامداران اروپایٔی در پی اعتراض به افت قیمت محصولات لبنی و کم کردن سهمیه تولید از طرف دولت و نادیده گرفتن اعتراضات از طرف دولتها، دامداران معترض در بلژیک سه میلیون لیتر شیر را بر روی مزارع و خیابانهای این کشور ریختند و با پرتاب تخم‌مرغ به ساختمان مقر اتحادیه اروپا، اعتراض خود را به گوش دولت و مسیٔولین رساندند. در بیانیه منتشر شده در سایت ایوانز، هویجهای این اجرا از توزیع‌کنندگان مواد غذایٔی در انگلیس تهیه شده که به علت نداشتن کیفیت قابل قبول توسط فروشندگان مرجوع شده‌اند.
دانشگاه گلداسمیت به خاطر پرورش هنرمندانی با انگیزه‌های مفهوم گرایانه مشهور شده است و طی دهه های هشتاد و نود میلادی، این مدرسه به مرکز هنرمندان جوان انگلیس مانند دیمین هرست، سارا لوکاس و دیگران تبدیل شد که با استفاده از اشیا حاضرآماده مانند حیوانات مرده و مواد غذا یٔی آثار هنری خلق کردند و نام هنر بر آن نهادند. بسیاری ادعا کردند که آثار این هنرمندان نمی‌تواند به عنوان یک هنر شناخته شود و پس از اعلام دانشگاه مبنی بر اینکه هویجها در اثر ایوانز نیز بخش اصلی این چیدمان را تشکیل می‌دهد مجدد بحثها بر سر هنر حاضرآماده در میان منتقدین بالا گرفت.
ایوانز در بیانیه‌ای اعلام داشت: این مجسمه مکان ویژه نمونه‌ای برای نشان دادن معضلات کلان‌شهرها و کارخانجات صنعتی درجهان برای بازگرداندن زمین به مکانی مناسب برای زندگی و ایجاد شرایط مناسب برای کشاورزان است.
این هویجها بعد از پایان نمایش از طرف ایوانز به حیوانات مزارع اهدا خواهد شد.