خسرو حسن‌زاده

تهران
، 
1342

خسرو حسن‌زاده هنرمند معاصر در سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. کودکی  و نوجوانی را در شرایط دشواری گذراند و در سال‌های جوانی نقاشی مشغلۀ ساعت‌های اندک فراغتش از کار بود. بعداً در مجتمع دانشگاهی هنر تهران در رشته نقاشی و در دانشگاه آزاد در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرد، و در سال‌های دهه ۱۳۶۰ زیر نظر آیدین آغداشلو به فراگیری نقاشی پرداخت. سپس از آن به انگلستان رفت و سال‌ها در آنجا زندگی و کار کرد. وی هم‌اکنون ساکن تهران است.
موضوع آثار او اغلب مسائلی است که در جامعه ایرانی با زندگی روزمره و حساسیت‌های اکثریت مردم گره خورده است، جنگ، خانواده، زنان، قهرمانان، ستاره‌ها و چهره‌‌های محبوب، ورزش‌ها و سنت‌های مردمی، رابطه جامعه ایرانی با غرب؛ و اموری از این دست؛ و از این روست که خود آثارش را «هنر مردم» می‌نامد: تصاویر آشنایی که در قالبی نو با رویکردی معاصر ارائه می‌شوند

حسن‌زاده به هنرآفرینی در قالب‌های متفاوت و استفاده از مصالح متعدد، متنوع، و ترکیب مصالح علاقه دارد. بسیاری از آثار او بر پایه چاپ سیلک‌اسکرین که او خود در آن مهارت تمام دارد خلق می‌شوند. کاشی نیز از مصالح مورد علاقه او است که در ترکیب آن با چاپ سیلک و لعابکاری، به بیان هنری تازه‌ای دست‌یافته است.

خسرو حسن‌زاده یکی از پرافتخارترین هنرمندان معاصر ایران است. آثار او در کشورهای بسیاری به نمایش درآمده‌اند و به گنجینۀ برجسته‌ترین موزه های هنری جهان مانند موزه هنرهای زیبای لس‌آنجلس، موزه بریتانیا، موزه هنرهای زیبای هیوستون، موزه آقاخان تورنتو و موزه هنرهای معاصر ایران نگهداری می‌شوند.

گزیده‌ای از آثار این هنرمند از دهه ۱۳۷۰ به بعد، در سال ۱۳۹۷ در گالری ایرانشهر به نمایش درآمد که مجموعه‌های مختلفی چون «یادداشت‌های جنگ»، «تروریست»، «یا علی مدد» و «پهلوانان» و … را شامل می‌شد. این مرور بر آثار به دنبال نمایش جدیدترین مجموعه آثار حسن‌زاده با عنوان «وارهول نجاتم داد» برگزار شد.

منتخب آثار خسرو حسن‌زاده

نمایشگاه‌های خسرو حسن‌زاده

1400-09-12-Khosrow-Hassanzadeh-(141-of-317)
بازگشت رضا موتوری / نمایش آثار خسرو حسن‌زاده
از ۱۲ آذر  
 تا ۱۹ آذر ۱۴۰۰
TERRORIST-Khosrow-7
خسرو حسن‌زاده
از ۵ مرداد  
 تا ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
Hassanzadeh-View-Iranshahr-Gallery-3
وارهول نجاتم داد / خسرو حسن‌زاده
از ۲۳ تیر  
 تا ۶ مرداد ۱۳۹۵

مصاحبه با خسرو حسن‌زاده

اخبار مرتبط با خسرو حسن‌زاده